Κι εκεί που… καμάρωναν για το αυτοκίνητο, που μόλις είχαν παραλάβει από το εξωτερικό ελαφρώς μεταχειρισμένο, τους ήρθε η… κεραμίδα.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τον περασμένο Απρίλιο η ΑΑΔΕ ξεκίνησε δειγματοληπτικούς ελέγχους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, σε ανάλογους ελέγχους είχαν βρεθεί σημεία και τέρατα. Αυτήν τη φορά οι έλεγχοι δεν έγιναν στα «τυφλά», αλλά αξιοποιήθηκε το σύστημα Risk Analysis, το οποίο με συνδυασμό κριτηρίων χτύπησε «κόκκινο» για 340 οχήματα.
Τίποτα δεν ξεφεύγει πλέον από την «τσιμπίδα»
Οι έλεγχοι διήρκησαν 9 μήνες και ζητήθηκαν με διοικητική συνδρομή στοιχεία από τις ευρωπαϊκές χώρες, από τις οποίες ξεκίνησαν τα αυτοκίνητα, για να φτάσουν στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι ελεγκτικές Αρχές είχαν στα χέρια τους 120 φακέλους για αντίστοιχα οχήματα, με δεκάδες παραβάσεις της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας. Τα πρόστιμα -συνολικά 95- ανήλθαν στις 250.000 ευρώ κι αυτό που επισημαίνουν αρμόδιες πηγές είναι ότι έχει σταλεί μήνυμα στην αγορά ότι πλέον τίποτε δεν μπορεί να ξεφύγει από την «τσιμπίδα».
Τι αποκάλυψε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων
Το θέμα ανέδειξε με ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, αποκαλύπτοντας, μάλιστα, ότι σε ποσοστό 34,2% αυτών των αυτοκινήτων, δεν καταβλήθηκε ο οφειλόμενος ΦΠΑ, με το μέσο πρόστιμο που καταλογίστηκε ανά όχημα να υπολογίζεται σε 6.011 ευρώ. Οι πληροφορίες αναφέρουν, ωστόσο, ότι η μη καταβολή ΦΠΑ είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου σε αυτές τις περιπτώσεις, οι οποίες όπως εκτιμά η αγορά είναι πολύ περισσότερες από αυτές που ανέδειξε το σαφάρι της ΑΑΔΕ.
Η αγορά βοά ότι γίνονται εισαγωγές μεταχειρισμένων με πλαστά στοιχεία- υπήρχαν και στις συγκεκριμένες 120 περιπτώσεις ανάλογα ευρήματα- οι οποίες πέρα από την αποφυγή του ΦΠΑ στοχεύουν και στην παραπλάνηση των αγοραστών για την πραγματική κατάσταση των οχημάτων, δηλαδή για τα χιλιόμετρα που πραγματικά έχουν «γράψει» πριν φτάσουν στην Ελλάδα. Όπως λένε, μάλιστα, χαρακτηριστικά άνθρωποι της αγοράς, όταν προ διετίας έγινε υποχρεωτικός ο τεχνικός έλεγχος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, πολλοί αγοραστές βρέθηκαν προ δυσάρεστων εκπλήξεων, καθώς ενημερώθηκαν αρμοδίως ότι το… κελεπούρι που τους είχαν πλασάρει, ήταν πολύ πιο ταλαιπωρημένο απ’ ό,τι έγραφαν τα συνοδευτικά έγγραφα.
Τα κέρδη των επιτήδειων
Από αυτό το λίφτινγκ στα χαρτιά, οι επιτήδειοι έχουν σημαντικό όφελος, που ξεπερνά κατά πολύ το όφελος από τη μη καταβολή του αναλογούντος ΦΠΑ. Υπολογίζεται ότι για ένα μικρομεσαίο «πειραγμένο» αυτοκίνητο, το κέρδος για τον πονηρό έμπορο ανεβαίνει στις 3.000- 4.000 ευρώ, αντί των 500- 1.000 ευρώ που θα αποκόμιζε αν φαινόταν η πραγματική ηλικία του οχήματος.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι αγοραστές μεταχειρισμένων εισαγωγής
Επιστρέφοντας στην… κεραμίδα, όσοι αγοράζουν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο εισαγωγής, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι τελωνειακές παραβάσεις και τα οφειλόμενα πρόστιμα «ακολουθούν» το όχημα. Στο… καλό σενάριο, αν κάποιος αγοράσει ένα αυτοκίνητο για το οποίο ο εισαγωγέας έμπορος μεταχειρισμένων έχει διαπράξει φοροδιαφυγή /λαθρεμπορία στο τελωνείο και αυτό ανακαλυφθεί μεταγενέστερα, το όχημα δεσμεύεται από το κράτος, έως ότου εξοφληθούν όλα τα πρόστιμα και τελεσιδικήσουν τα ένδικα μέσα.
Ποιό είναι το κακό σενάριο; Αν τυχόν ο τελωνισμός πραγματοποιηθεί εικονικά στο όνομα του ανυποψίαστου αγοραστή, δηλαδή χωρίς να φαίνεται η μεσολάβηση του εμπόρου, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, καθώς το τελωνείο στρέφεται μόνον κατά του αγοραστή για όλες τις τελωνειακές και φορολογικές παραβάσεις, καταλογίζοντας του τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Φυσικά ο αγοραστής μπορεί να στραφεί εκ των υστέρων κατά του εμπόρου, φέροντας, όμως, το βάρος της απόδειξης. Κοινώς, καλά ξεμπερδέματα…
Πηγή: iefimerida.gr/ Γιώργος Παππούς