Πτώση 6,7% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας – Σε κάθε σπίτι πια, ο περιορισμός της κατανάλωσης ρεύματος, γίνεται μόνιμη συνήθεια – Η πορεία των τιμών των υγρών καυσίμων έχει εκτροχιάσει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και τα επιχειρηματικά πλάνα
Με κάθε τρόπο τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις προσπαθούν να περιορίσουν το ενεργειακό κόστος που επωμίζονται από το ξέφρενο ράλι των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας και των υγρών καυσίμων.
Σε κάθε σπίτι πια, ο περιορισμός της κατανάλωσης ρεύματος, γίνεται μόνιμη συνήθεια: τα φώτα σβήνουν στα δωμάτια που δεν χρησιμοποιούνται, ο θερμοσίφωνας μένει λιγότερη ώρα ανοικτός και τα πλυντήρια μπαίνουν σε λειτουργία μόνο τις ώρες της νυχτερινής χρέωσης.
Αλλά και στις μικρές επιχειρήσεις η εξοικονόμηση ρεύματος είναι ο κύριος κανόνας: oι βιτρίνες σβήνουν ή φωτίζονται με λαμπτήρες χαμηλότερης κατανάλωσης, πολλά περίπτερα ή συνοικιακά μικρά καταστήματα κλείνουν μία έως και δύο ώρες νωρίτερα.
Η πτώση της ζήτησης στο ρεύμα
Και κάπως έτσι εξηγείται η πρωτοφανής πτώση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για τον μήνα Απρίλιο, όπως αυτήν την κατέγραψε το μηνιαίο δελτίο ενέργειας του ΑΔΜΗΕ: Στο δίκτυο διανομής η ζήτηση ήταν μειωμένη κατά 6,7% έναντι του αντίστοιχου περσινού μήνα.
Ο συγκεκριμένος μήνας δεν είχε κάποια ιδιομορφία ως προς τις καιρικές συνθήκες που μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζήτηση, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς. Έτσι, όπως εξηγούν στελέχη εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας, χιλιάδες νοικοκυριά κι επιχειρήσεις προχωρούν σε κινήσεις μείωσης της κατανάλωσης.
Η συνολική ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος τον ίδιο μήνα υποχώρησε κατά 3,79%, ενώ αντίθετα η υψηλή τάση, από όπου ηλεκτροδοτούνται οι βαριές βιομηχανίες της χώρας, αύξησε κατά 3,3% την κατανάλωση.
Οι βιομηχανίες φαίνεται, λόγω και της εξαγωγικής τους δραστηριότητας αλλά και των κλειστών και χαμηλών συμβάσεων ρεύματος που έχουν, όχι απλά να συνεχίζουν την παραγωγή τους αλλά και να μην επηρεάζονται από τις υψηλές τιμές της Μεγαβατώρας.
Τα καύσιμα κίνησης
Η φρενήρης πορεία των τιμών των υγρών καυσίμων, με τη βενζίνη να έχει αυξηθεί από τη μέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία έως σήμερα κατά 0,374 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης για το ίδιο διάστημα κατά 0,227 ευρώ το λίτρο, έχει εκτροχιάσει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και τα επιχειρηματικά πλάνα.
Σύμφωνα με στοιχεία από την αγορά υγρών καυσίμων η ανοδική τροχιά που καταγράφεται στην κατανάλωση βενζίνης και ντίζελ από την αρχή της χρονιάς, τον Μάιο φρενάρει…
Οι πρώτοι τέσσερις μήνες κινήθηκαν ανοδικά σε σχέση με τους αντίστοιχους περσινούς λόγω και της άρσης του lockdown και μάλιστα ακόμη και με διψήφια ποσοστά στη βενζίνη.
Τον Ιανουάριο οι πωλήσεις της απλής αμόλυβδης βενζίνης κατέγραψαν αύξηση 24% στις πωλήσεις, τον Φεβρουάριο έτρεχαν υψηλότερα με 29%, τον Μάρτιο με 18%, τον Απρίλιο λόγω του Πάσχα η αύξηση ήταν 25% και τον Μάιο αυτό το εντυπωσιακό σερί ανόδου φρενάρει στο 6% με 8%.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αντίστοιχη είναι και η πορεία της κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης. Ο Ιανουάριος κινήθηκε με αύξηση 18%, ο Φεβρουάριος έδειξε άνοδο 20%, ο Μάρτιος 4%, τον Απρίλιο επανήλθε ο διψήφιος ρυθμός ανόδου με 15% και τον Μάιο η ζήτηση του ντίζελ φαίνεται να υποχωρεί στο 6% με 8%.
Χειρόφρενο…
Ωστόσο, ο Μάιος, ο μήνας κατά τον οποίο οι τιμές των υγρών καυσίμων κίνησης έκαναν πρωτόγνωρο σερί ανόδου, εμφανίζεται να έχει μονοψήφιο ποσοστό αύξησης 6%.
Πηγές της αγοράς υγρών καυσίμων μιλώντας στον ΟΤ αποδίδουν αυτήν την μεταβολή στην προσπάθεια των οδηγών Ι.Χ. αυτοκινήτων να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους και να εξοικονομήσουν χρήματα.
Παράγοντες εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών σημειώνουν πως μία λύση για τη συγκράτηση των τιμών θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 17% και σε άλλα νησιά πέραν αυτών, όπου ισχύει ο μειωμένος συντελεστής. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει και περαιτέρω τόνωση της τουριστικής κίνησης, και ιδίως της εγχώριας.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος