Πώς λειτουργεί η διαδικασία για τις δυο νέες υπηρεσίες «Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου» και «Ψηφιακή Βεβαίωση Ιδιωτικού Συμφωνητικού» – Όλες οι λεπτομέρειες όπως τις παρουσίασε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στον πρωθυπουργό – Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες απαιτούσαν ως τώρα σχεδόν 30 εκατομμύρια επισκέψεις ετησίως στα ΚΕΠ
Δύο νέες υπηρεσίες «δίπλα» στις εμβληματικές υπηρεσίες Υπεύθυνης Δήλωσης και Εξουσιοδότησης παρουσιάστηκαν στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τίθενται άμεσα σε διαθεσιμότητα, από σήμερα, στην υπηρεσία των πολιτών.
Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνονται και ψηφιοποιούνται πλήρως μέσω του gov.gr οι υπηρεσίες που άπτονται του γνησίου υπογραφής για πολίτες και επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια από τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται πιο συχνά από πολίτες και επιχειρήσεις μέσω των ΚΕΠ για μια πληθώρα διαδικασιών και αναγκών. «Σήμερα θα μιλήσουμε για μία πολύ σημαντική, για μία ακόμα πολύ σημαντική, ψηφιακή εφαρμογή, η οποία έρχεται να διευκολύνει πολίτες αλλά και υπαλλήλους. Είναι η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφων και συμφωνητικών που μαζί με την ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και την ψηφιακή εξουσιοδότηση, συγκροτούν τον μεγάλο όγκο συναλλαγών μέσω του gov.gr», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδα, αυτές οι τρεις υπηρεσίες στο παρελθόν απαιτούσαν σχεδόν 30 εκατομμύρια επισκέψεις ετησίως στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Οπότε καθώς σήμερα που κλείνουμε τον κύκλο αυτόν μέσα από την ψηφιακή βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής -για να το πούμε έτσι με απλά λόγια όπως το αντιλαμβάνονται οι πολίτες- δίνουμε ακόμα μία ψηφιακή υπηρεσία στους πολίτες. Θα τους διευκολύνει σημαντικά. Θα απελευθερώσει σημαντικότατο χρόνο απασχόλησης δημοσίων υπαλλήλων και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, αλλά και στα Αστυνομικά Τμήματα. Θα δώσει τη δυνατότητα, δηλαδή, και στους αστυνομικούς μας αντί να απασχολούνται με διοικητικές υπηρεσίες γραφείου, να βγουν περισσότερο στο δρόμο και να ασχοληθούν με τον πυρήνα της δουλειάς τους που είναι η προστασία του πολίτη», τόνισε ο Πρωθυπουργός.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την έναρξη της σύσκεψης σύστησε στους συμμετέχοντες τον Κωνσταντίνο που βρίσκεται σήμερα στο πλευρό του. «Επιτρέψτε μου, καταρχάς, να κάνω τις απαραίτητες συστάσεις. Έχουμε, σήμερα, μαζί μας τον Κωνσταντίνο. Όπως ίσως ξέρετε, χθες ήταν η DUOday. Είναι μία μέρα στην οποία άτομα με ειδικές δεξιότητες έρχονται σε δημόσιους φορείς για να μπορέσουν να αποκτήσουν μία πρώτη επαφή με τον κόσμο της εργασίας, καθώς ο σκοπός μας είναι νέοι συμπολίτες μας σαν τον Κωνσταντίνο, να έχουν τη δυνατότητα, τελικά, να εργαστούν. Οπότε σήμερα ανοίξαμε την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου στον Κωνσταντίνο και στη μητέρα του που έχουμε τη χαρά να την έχουμε μαζί μας. Μας συνοδεύει όλο το πρωινό. Πριν ήταν μαζί μας στη συνάντηση που είχαμε με τον Γάλλο Υπουργό Εξωτερικών, σήμερα θα παρακολουθήσει όλα αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα για τα οποία θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε στη συνέχεια και μετά θα έχω τη χαρά να τον πάρω μαζί μου για να επισκεφτούμε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας στα πλαίσια της τακτικής μηνιαίας μας συνάντησης».
O Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Όλα τα έγγραφα του γνησίου αποκτούν το δικό τους ψηφιακό σπίτι και βέβαια θα βρίσκονται και στη θυρίδα του Πολίτη. Όλα τα έγγραφα τα οποία θα αποκτούν βεβαίωση γνησίου υπογραφής από το gov.gr, σαν pdf θα έχουν πάνω τους ένα QR code και έτσι θα μπορεί κανείς πλέον να επιβεβαιώσει πραγματικά και όχι μόνο οπτικά, αν τα έγγραφα αυτά είναι γνήσια. Γιατί θα υπάρχουν και στο φυσικό και στον ψηφιακό κόσμο. Και βέβαια ως συνέχεια του νόμου 4727/2020 που τώρα θα τον εξειδικεύσουμε, τα παραγόμενα έγγραφα θα έχουν την υποχρέωση να τα δέχονται όλοι οι φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στη χώρα μας».
Ενισχύεται το οπλοστάσιο του ψηφιακού κράτους – Πώς λειτουργούν οι δυο υπηρεσίες
Με την ψηφιοποίηση και απλοποίηση της διαδικασίας του γνησίου υπογραφής οι πολίτες θα κερδίσουν σημαντικό παραγωγικό χρόνο ενώ ενδυναμώνεται ψηφιακά το σύνολο της κοινωνίας αλλά και του απόδημου Ελληνισμού καθώς αυτή η διαδικασία όντας πλέον ψηφιακή θα μπορεί να ολοκληρωθεί από οπουδήποτε και οποτεδήποτε μέσω του gov.gr.
Όπως ανέλυσε στην παρουσίαση ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, η «Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου» αφορά έγγραφα με έναν υπογράφοντα και η «Ψηφιακή Βεβαίωση Ιδιωτικού Συμφωνητικού» έγγραφα με δύο ή και περισσότερους συνυπογράφοντες. Οι δύο νέες υπηρεσίες μαζί με την ψηφιακή έκδοση Εξουσιοδότησης και Υπεύθυνης Δήλωσης είναι διαθέσιμες στο docs.gov.gr, το οποίο θα λειτουργεί εφεξής ως το σημείο συγκέντρωσης όλων των υπηρεσιών για τη βεβαίωση γνησίου υπογραφής. Επίσης, είναι προσβάσιμες και μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Πολίτης και καθημερινότητα». Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από το από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η λειτουργία των δύο υπηρεσιών είναι ιδιαίτερα απλή. Αρχικά, για την ταυτοποίησή του ο πολίτης ακολουθεί τα ίδια βήματα με εκείνα που απαιτούνται για τη συμπλήρωση Εξουσιοδότησης ή Υπεύθυνης Δήλωσης, δηλαδή αυθεντικοποιείται:
• είτε μέσω των κωδικών Taxisnet, εφόσον ο πολίτης έχει επιβεβαιωμένο αριθμό κινητού τηλεφώνου,
• είτε με τους κωδικούς web banking (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς, Alpha Bank, Eurobank, Attica Bank, Παγκρήτια Τράπεζα, Τράπεζα Ηπείρου, Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας, Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας, Τράπεζα Χανίων ή Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων).
Στη συνέχεια, ο πολίτης αναρτά σε μορφή pdf το έγγραφο στο οποίο θέλει να βεβαιώσει την υπογραφή του. Η διαδικασία ολοκληρώνεται μόλις συμπληρώσει τον κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται στον αριθμό κινητού τηλεφώνου που έχει δηλώσει. Αμέσως μετά, το έγγραφο καταχωρείται στη θυρίδα του στο my.gov.gr και είναι διαθέσιμο για αποθήκευση, εκτύπωση ή αποστολή σε φορέα του Δημοσίου.
Στις περιπτώσεις που το έγγραφο υπογράφεται από περισσότερα πρόσωπα, ο πρώτος χρήστης καταχωρεί τον ΑΦΜ και το ονοματεπώνυμο των συνυπογραφόντων, οι οποίοι αποκτούν τη δυνατότητα να υπογράψουν το έγγραφο ακολουθώντας τα ίδια βήματα.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία και από τον τελευταίο συνυπογράφοντα, τότε το έγγραφο εμφανίζεται ψηφιακά βεβαιωμένο στις θυρίδες τους στο my.gov.gr.
Η ψηφιακή βεβαίωση του γνησίου υπογραφής/ών τίθεται στο τέλος κάθε εγγράφου που δημιουργείται από τις δύο νέες υπηρεσίες. Επιπλέον, στο τέλος κάθε σελίδας αναγράφονται ο μοναδικός κωδικός και ο κωδικός QR του εγγράφου, ώστε να ελέγχεται εύκολα ως προς την εγκυρότητά του. Η επαλήθευση γίνεται μέσω του docs.gov.gr/validate. Ενισχύεται με αυτό τον τρόπο η ασφάλεια των συναλλαγών και η αξιοπιστία των εγγράφων που διακινούνται τόσο μεταξύ πολιτών, όσο και μεταξύ πολιτών και Δημοσίου.
Η υπηρεσία του ιδιωτικού συμφωνητικού ξεκινά υποστηρίζοντας μέχρι δύο συνυπογράφοντες. Μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, πρόκειται να προστεθεί και η δυνατότητα για παραπάνω πρόσωπα, καθώς και η δυνατότητα το κείμενο της ψηφιακής βεβαίωσης να εμφανίζεται και στα αγγλικά.
Υπενθυμίζεται ότι η εξουσιοδότηση και η υπεύθυνη δήλωση αποτέλεσαν τις πρώτες υπηρεσίες που σχεδιάστηκαν στο νέο περιβάλλον του gov.gr και τέθηκαν σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2020. Έκτοτε, περισσότερες από 6 εκατομμύρια εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις έχουν συνταχθεί ηλεκτρονικά, εξοικονομώντας ισάριθμες επισκέψεις σε ΚΕΠ ή Αστυνομικά Τμήματα.