Το δικό του μήνυμα προς τους εκπαιδευτικούς Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της Μαγνησίας για τη νέα σχολική χρονιά 2024-25, έστειλε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος:
«Ἀγαπητοί διευθυντές, ὑποδιευθυντές, καθηγητές καί καθηγήτριες, δάσκαλοι καί νηπιαγωγοί τῶν σχολείων της Μαγνησίας,
Μέ ἀφορμή τήν ἔναρξη τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς, θά ἤθελα νά σᾶς ἀπευθύνω τις θερμότερες εὐχές μου γιά εὐόδωση τῶν προσωπικῶν ὁραματισμῶν σας καί γιά ἐκπλήρωση τῆς παιδαγωγικῆς ἀποστολῆς σας.
Ὅλοι γνωρίζουμε πώς τό σχολεῖο δέν ἀποτελεῖ ἁπλῶς ἕναν χῶρο μετάδοσης γνώσεων ἀλλά ἕναν μικρόκοσμο, μέσα στόν ὁποῖον, τά παιδιά ὅλων τῶν ἡλικιῶν, ἀνακαλύπτουν καί καλλιεργοῦν τίς δυνάμεις καί τά ταλέντα τους, μυοῦνται στήν τέχνη τῆς συνύπαρξης καί τῆς συνεργασίας καί συνειδητοποιοῦν, ὡς μέλη μιᾶς παγκόσμιας κοινότητας, τή σημασία τῶν συλλογικῶν ὁραματισμῶν καί τῶν κοινῶν ἀγώνων γιά μία καλύτερη κοινωνία.
Ὁ κόσμος μας ἀντιμετωπίζει, ἤδη, πρωτόγνωρες κοινωνικές, οἰκονομικές, περιβαλλοντικές, ἠθικές καί πνευματικές προκλήσεις, μπροστά στίς ὁποῖες, ὁ καθημερινός ἄνθρωπος διακατέχεται ἀπό ἔντονη ἀμηχανία, ἐπώδυνα διλήμματα καί παντελῆ ἔλλειψη σταθερῶν. Ἰδιαίτερα ἡ τεχνητή νοημοσύνη, εἶναι βέβαιον πώς θά διεκδικήσει ζωτικό χῶρο τῆς καθημερινότητας καί, ἀπό τή φύση της, θά ἐπιχειρήσει νά ὑποκαταστήσει μακραίωνους τρόπους ἀνθρώπινης συμπεριφορᾶς καί κοινωνικῆς ζωῆς. Μπορεῖ, βέβαια, νά ἐκπληττόμαστε καθημερινά ἀπό τίς νέες τεχνολογικές ἐξελίξεις, εἴμαστε ὅμως ἤδη σέ θέση, πέρα ἀπό τίς ἀπίστευτες νέες δυνατότητες, νά διακρίνουμε καί τούς κινδύνους πού θά ἀντιμετωπίσουμε. Ἡ εὐκολία μέσῳ τῆς τεχνολογίας, ἡ ἄμεση πληροφόρηση, ἡ συναρπαστική διαδικτυακή διασκέδαση καί ἡ ἀστραπιαία πρόσβαση στή δεξαμενή τῆς παγκόσμιας γνώσης δέν ἀρκοῦν γιά νά ὁδηγήσουν, ἰδιαίτερα τούς νέους ἀνθρώπους, στήν ἐσωτερική πληρότητα καί τήν ἰσορροπημένη ἐξέλιξή τους. Καμιά μηχανή δέν θά βρεθεῖ ποτέ σέ θέση νά καλύψει τή δίψα τους γιά οὐσιαστικές καί ἀνθεκτικές ἀνθρώπινες σχέσεις, γιά ἀπαντήσεις στά μεγάλα ὑπαρξιακά ἐρωτήματά τους καί γιά ἀνακάλυψη νοήματος ζωῆς.
Σέ τέτοιου εἴδους ἀνάγκες καλεῖται νά ἀπαντήσει τό σύγχρονο ἑλληνικό σχολεῖο. Ὁλόκληρη ἡ σχολική κοινότητα, στήν ὁποίαν ἐσεῖς πρωταγωνιστεῖτε, πρέπει πάσῃ θυσίᾳ νά ἐξασφαλίσει χῶρο γιά τήν καλλιέργεια τῆς ἀνθρώπινης ἐπαφῆς, τῆς συνεργασίας καί τῆς δημιουργικότητας. Παράλληλα, πρέπει νά ἐνθαρρυνθεῖ καί νά ὑποστηριχθεῖ ἡ ἔκφραση τῶν βαθύτερων προβληματισμῶν καί τοῦ πολυποίκιλου βάρους πού ἔχουν ἐπωμιστεῖ, ὡς μή ὄφειλαν, τά παιδιά μας. Τό σχολειό πρέπει νά ξανασυναντήσει τήν πλούσια, τήν δημιουργική καί τήν ἀνοιχτή σέ ὑψηλούς ὁραματισμούς ζωή. Ἡ ἀνάγκη αὐτή δέν ἀποκαλύπτεται πουθενά ἐπιτακτικότερη ἀπό τά πρόσωπα τῶν παιδιῶν πού ἀναζητοῦν στόν λόγο, στήν παρουσία σας καί, ἰδιαίτερα, στό παράδειγμά σας, διέξοδο καί προοπτική.
Ἔχω πλήρη ἐπίγνωση πώς, ἄν καί ἡ ἑλληνική κοινωνία ἐναποθέτει τίς ὑψηλότερες τῶν ἐλπίδων της στό ἔργο σας, συχνά, οἱ συνθῆκες πού διαμορφώνονται σέ ἐπίπεδο ἐργασιακῶν συνθηκῶν, ἔλλειψης ὑποδομῶν, ἀλλά καί συμπεριφορᾶς ἐκ μέρους μελῶν τῆς κοινωνίας μας, τό δυσκολεύουν ἀκόμη περισσότερο καί, ὁρισμένες φορές, δυστυχῶς, τό ἀπαξιώνουν. Κι ὅμως! Δέν πρέπει ἐπ΄ οὐδενί λόγῳ, νά ἐπιτρέψουμε νά ἐπικρατήσει ὁ μαρασμός, τόσο τῶν προσώπων, ὅσο καί τοῦ σχολείου ὡς συνολικοῦ Ὀργανισμοῦ.
Πρός αὐτή τήν κατεύθυνση, ὡς πνευματικός πατέρας τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας, πού ἔχει ὡς πυξίδα μιά μακραίωνη πνευματική καί ἀνθρωπιστική παράδοση, σᾶς παρακαλῶ νά μέ θεωρήσετε ἀρωγό καί συμπαραστάτη σας στό δύσκολο ἀλλά καί ὑψηλό ἔργο σας. Σχολεῖο καί Ἐκκλησία μποροῦν νά συναντηθοῦν στόν στίβο κοινῶν προσπαθειῶν γιά ὑπεράσπιση καί ἄνθιση τῆς ζωῆς, καθώς καί ἀνάδειξη τοῦ μεγαλείου τοῦ κάθε ἀνθρωπίνου προσώπου, μακριά ἀπό τήν τοξικότητα μιᾶς ἄκριτης τεχνολογικῆς μονομέρειας, ἀλλά καί τό αἶσχος πράξεων πού προκαλεῖ ἡ μισαλλοδοξία καί ὁ κάθε εἴδους ρατσισμός.
Σέ αὐτό τό πλαίσιο, σᾶς καλῶ νά ἀναζητήσουμε τρόπους συνεργασίας, ὥστε ἀπό κοινοῦ νά συμβάλλουμε στή ὁλοκληρωμένη διαμόρφωση τῆς νέας γενιᾶς καί στήν ἰσορροπημένη ἀνάπτυξη ὁλόκληρης τῆς κοινωνίας τῆς πατρίδας μας».