Η μπάρα ήταν ανεβασμένη και ο ήχος ειδοποίησης ενεργός, αλλά τρένο… πουθενά- Ουρές ταλαιπωρίας και αγανάκτηση στη Ζάχου με Παπαδιαμάντη
Νέα βλάβη σημειώθηκε χθες το πρωί, στην ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση του ΟΣΕ στη συμβολή των οδών Παπαδιαμάντη και Ζάχου αλλά και στην απέναντι πλευρά του Κραυσίδωνα, στην προέκταση της Καραμπατζάκη, στο ύψος του εμπορικού κέντρου Old City.
Για μεγάλο διάστημα, ο ήχος προειδοποίησης διέλευσης τρένου ήταν ενεργός και τα φώτα σήμανσης αναβόσβηναν, ωστόσο οι μπάρες ήταν… ανεβασμένες. Οδηγοί βρέθηκαν εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους να περιμένουν μπροστά από τις γραμμές χωρίς το τρένο να… εμφανίζεται.
Πίσω από τις γραμμές του ΟΣΕ, κατά μήκος των δύο παρόχθιων, Ζάχου και Καραμπατζάκη, σχηματίστηκαν μεγάλες ουρές αυτοκινήτων και επικράτησε αγανάκτηση για την ταλαιπωρία.
Το αυτόματο σύστημα ισόπεδης διάβασης τέθηκε εκτός λειτουργίας και οι οδηγοί περνούσαν τις γραμμές του ΟΣΕ με δική τους ευθύνη, ένας- ένας κάθε φορά και με μεγάλη καθυστέρηση.
Μετά από ώρα και από τις έντονες διαμαρτυρίες πολιτών, στο σημείο βρέθηκε στέλεχος του ΟΣΕ, αλλά διευκόλυνε την κίνηση των οχημάτων μόνο από την πλευρά στην προέκταση της Καραμπατζάκη. Από την άλλη πλευρά, η ταλαιπωρία συνεχίστηκε για τους οδηγούς που περνούσαν τις γραμμές ριψοκινδυνεύοντας.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το αυτόματο σύστημα τίθεται εκτός λειτουργίας. Ούτε είναι η μοναδική σιδηροδρομική διάβαση στην οποία έχουν ταλαιπωρηθεί οδηγοί και μάλιστα σε ώρες αιχμής.
Ενδεικτικό της «εγκατάλειψης» που καταγράφεται στο σύστημα φύλαξης των διαβάσεων είναι το γεγονός ότι πολλές φορές οι προειδοποιητικές μπάρες βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Αλλες φορές πάλι έχει παρατηρηθεί να πέφτουν οι μπάρες δίχως να περνάει τρένο. Μέχρι όμως να βεβαιωθούν για αυτό οι οδηγοί… επικρατεί κυκλοφοριακό χάος, αφού μπορεί να «μπλοκάρουν» στο σημείο για αρκετή ώρα.
Στις ισόπεδες διαβάσεις, τόσο σε αυτές που λειτουργούν με αυτόματα συστήματα όσο, κυρίως, στις αφύλακτες, σημειώνονται σοβαρά ατυχήματα, επί σειρά ετών.
Στο δίκτυο της Μαγνησίας από Βόλο μέχρι Λάρισα υπάρχουν 18 διαβάσεις, όμως οι μισές και πλέον δεν έχουν καν μπάρες. Δηλαδή, επαφίεται στην προσοχή των μηχανοδηγών και των οδηγών αυτοκινήτων να μη συμβεί ατύχημα.
Ενδεικτικό πάντως της επικινδυνότητας των διαβάσεων είναι το γεγονός ότι το 90% των σιδηροδρομικών ατυχημάτων συμβαίνει σε ισόπεδες διαβάσεις. Το 63% των ατυχημάτων μάλιστα, 53% των νεκρών και το 75% των τραυματιών καταγράφεται σε διαβάσεις με αυτόματες μπάρες, με βάση παλαιότερα στοιχεία του ίδιου του ΟΣΕ.
Σημειώνεται ότι στο μήκους 2.500 χλμ. σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, μόλις το 5,1% των διαβάσεων είναι φυλασσόμενες (με φύλακα και μπάρες). Συγκεκριμένα, από τις 1.829 συνολικά ισόπεδες διαβάσεις οι 93 είναι φυλασσόμενες, οι 1.021 (που αντιστοιχούν στο 55,8%) είναι εντελώς αφύλακτες και οι 687 (37,6%) αφύλακτες που διαθέτουν Αυτόματο Σύστημα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ). Πέρα από την «πρωτιά» που διατηρούν οι αφύλακτες διαβάσεις μεταξύ του συνόλου των διαβάσεων, εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι αυτές είναι υπερβολικά πολλές για ένα δίκτυο 2.500 χλμ. Αντιστοιχεί μία ισόπεδη διάβαση ανά 1,3 χλμ. μέτρα στην Ελλάδα τη στιγμή που ο μέσος ευρωπαϊκός όρος υπολογίζεται στα 2,2 χλμ.