Στην επέκταση της ποινικής δίωξης απαγγέλλοντας κατηγορίες σε περισσότερα πρόσωπα τα αμέσως επόμενα 24ωρα -σύμφωνα με πληροφορίες της «ΕτΔ» αναμένεται να προχωρήσει ο εφέτης ανακριτής, Σωτ. Μπακαΐμης, που διεξάγει την έρευνα για την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Σήμερα Δευτέρα, που η διοίκηση του ΟΣΕ ανακοίνωσε πως θέτει σε λειτουργία το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, ο κ. Μπακαΐμης αναμένεται να ανοίξει νέο κύκλο διώξεων για τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 επιβαίνοντες, ενώ τραυματίστηκαν άλλοι 181 επιβάτες.

Σύγκρουση που σύμφωνα με τα πορίσματα των δικαστικών πραγματογνωμόνων, αλλά και της Επιτροπής Γεραπετρίτη, θα απέτρεπε η λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (τηλεδιοίκηση, ETCS κ.λπ.) παρά τα ανθρώπινα λάθη, όπως μεταξύ άλλων του Σταθμάρχη το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Συστήματα ασφαλείας που τίθενται σε λειτουργία εκ των υστέρων και 6 μήνες μετά την τραγωδία, ενώ θα έπρεπε, σύμφωνα με την πολυσυζητημένη σύμβαση «717», να είχαν εγκατασταθεί 7 χρόνια πριν, το 2016, τουλάχιστον για το επίδικο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, από τον Δομοκό ως το Πλατύ στο οποίο εστιάζει και η δικαστική έρευνα.

Αναλυτικότερα, ο κ. Μπακαΐμης μελετώντας υλικό που έχει συλλεχθεί στο πλαίσιο της ανάκρισης διερευνά τυχόν ευθύνες μελών του Δ.Σ. του ΟΣΕ, του Δ.Σ., αλλά και διευθυντών της ΕΡΓΟΣΕ, στελεχών της Hellenic Train, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), αλλά και διευθυντών (σ.σ. υπηρεσιακών παραγόντων) του Υπουργείου Μεταφορών. Ευθύνες που εκτιμάται ότι θα αφορούν στην περίοδο 2016-23, αλλά αυτό αναμένεται να αποσαφηνιστεί με την άσκηση διώξεων.

Σημειώνεται πως, σύμφωνα πάντα με συμπεράσματα των πραγματογνωμόνων, πέρα από την τηλεδιοίκηση, η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας GSM-R (Global System for Mobile Communications Railway), σύστημα που καλύπτει τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.

Από τη μέχρι τώρα δικαστική έρευνα έχει αποδειχθεί πως το GSM-R ήταν κλειστό στην επιβατική αμαξοστοιχία (IC 62), ενώ στην εμπορική αμαξοστοιχία (63503) που είχε δύο ηλεκτράμαξες, η πρώτη ηλεκτράμαξα δεν διέθετε GSM-R και η δεύτερη ηλεκτράμαξα που διέθετε GSM-R ήταν κλειστό.

Οι πραγματογνώμονες στα συμπεράσματά τους τονίζουν ακόμη και τη μη λειτουργία του εγκατεστημένου επί της γραμμής και των συρμών, σύστημα ETCS που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης «θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης». Από τη δικαστική έρευνα έχει αποδειχθεί πως το ETCS ήταν απενεργοποιημένο από τις 19/06/2018, που έγιναν οι τελευταίες δοκιμές σε περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Υπενθυμίζεται πως η διοίκηση του ΟΣΕ ανακοίνωσε ότι το σύστημα επιτήρησης και ελέγχου συρμών (ETCS) θα ολοκληρωθεί στα τέλη Νοεμβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΕτΔ», στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, μετά και την αναμενόμενη τροπολογία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ο κ. Μπακαΐμης θα εκδώσει Διάταξη για την άρση του απορρήτου προκειμένου να εξακριβωθεί αν οι δύο μηχανοδηγοί επικοινώνησαν με τα σταθμαρχεία ή αν επικοινώνησαν μεταξύ τους με τα υπηρεσιακά ή τα προσωπικά τους κινητά.

Πηγή: eleftheria.gr