Ανασχηματισμό, αλλαγή του εκλογικού νόμου ή πρόωρες κάλπες θα επιλέξει τελικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης; Μόνο το πρώτο βλέπει η πλειοψηφία έμπειρων κοινοβουλευτικών. Tίποτα από τα τρία υποστηρίζουν τα περισσότερα γαλάζια στελέχη. Στο Μαξίμου έχουν ρίξει το βάρος τους στην επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου με προτεραιότητα την αναχαίτιση της ακρίβειας και θεωρούν πως οποιαδήποτε άλλη συζήτηση λειτουργεί αποπροσανατολιστικά. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο πρωθυπουργός ζήτησε στον πρωινό καφέ της προηγούμενης εβδομάδας να μπει ένα “φρένο” στη σχετική σεναριολογία περί ανασχηματισμού. Αν θεωρηθεί σίγουρο, πάντως πως έχει πετάξει από το συρτάρι όλες τις κυκλωμένες ημερομηνίες για προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία μέσα στο φθινόπωρο ένα φρεσκάρισμα στο υπουργικό συμβούλιο θα μπορούσε να θεωρηθεί αναζωογονητικό.
Εφόσον αποφασίσει τελικά να γίνουν κάποιες αλλαγές στα χαρτοφυλάκια δεν αναμένεται να ανοίξει τα χαρτιά του πριν τον Δεκαπενταύγουστο. Το μήνυμα σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι σαφές: η κυβέρνηση έχει πολλή δουλειά ακόμα να κάνει στην τελευταία στροφή πριν τις κάλπες. Οι κυβερνητικές αλλαγές στο τέλος του καλοκαιριού δεν είναι κάτι που δεν συνηθίζεται. Ορίζοντας για τα κόμματα αυτή την περίοδο είναι πάντα η ΔΕΘ. Υπενθυμίζεται πως ο πρωθυπουργός είχε κάνει έναν μίνι και έναν μεγαλύτερο ανασχηματισμό πέρυσι τον Αύγουστο, ενώ και ο Αλέξης Τσίπρας είχε κάνει το ίδιο τον Αύγουστο του 2018, ένα χρόνο πριν λήξει η θητεία του. Δεν αποκλείεται τελικά να επιλέξει νέα κοινοβουλευτικά πρόσωπα να πάρουν χαρτοφυλάκια ή να κάνει αλλαγές σε επίπεδο υφυπουργών. Οι τομείς που έχουν να κάνουν με την οικονομία και τη διαχείριση της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης βρίσκονται στο επίκεντρο την τελευταία περίοδο. Υπουργοί που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους είναι πιθανό να μετακομίσουν σε άλλο πόστο. Η αναζήτηση προσώπων από το κέντρο είναι μια προεκλογική κίνηση που θα σηματοδοτούσε την κυριαρχία της ΝΔ και τη σημασία που δίνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο μεσαίο χώρο.
Σε καμία περίπτωση, πάντως ο ανασχηματισμός δεν μπορεί να θεωρηθεί μια απλή κίνηση. Προκαλεί πάντα μια μικρή αναστάτωση κυρίως από τους αποχωρήσαντες, αλλά και από όλους όσοι έχουν φτάσει κοντά στην “πηγή”, αλλά δεν “έχουν πιεί νερό” τα τελευταία τρια χρόνια. Δυσαρεστημένα στελέχη ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν επιθυμεί να έχει σε μια προεκλογική περίοδο, ωστόσο διορθωτικές παρεμβάσεις χρειάζονται όσο πλησιάζουν οι εκλογές. Και το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας τον άλλο μήνα είναι μια καλή ευκαιρία για ένα restart.
Όσον αφορά τον εκλογικό νόμο η αλήθεια είναι πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πλέον χρόνο για να προχωρήσει σε μια αλλαγή. Μια τέτοια κίνηση πατάει και στο αφήγημα της σταθερότητας που ο ίδιος έβαλε στο τραπέζι προκειμένου η χώρα να μην μείνει ακυβέρνητη σε κρίσιμες στιγμές. Μια πλειοψηφία 158 βουλευτών δεν απειλείται σε αντίθεση με μια κυβέρνηση που κινείται κοντά στο οριακό “151”. Το κλιμακωτό μπόνους απαιτεί μεγάλο ποσοστό για μια ισχυρή αυτοδυναμία. Το παράδειγμα του 1993 και της πτώσης της κυβέρνησης του πατέρα του, Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, σίγουρα είναι μια περίοδος χαραγμένη βαθιά στη συνείδηση του πρωθυπουργού. Υπάρχουν, ωστόσο κάποια πράγματα στην πολιτική που στο όνομα της θεσμικότητας δεν μπορούν να σταθούν. Η εξάντληση της συνταγματικής θητείας της κυβέρνησης, παρά το δύσκολο χειμώνα που έρχεται, είναι μια συνεπής πολιτική στάση. Η ανατροπή ενός εκλογικού νόμου που δεν έχει καν εφαρμοστεί δύσκολα μπορεί να δικαιολογηθεί. Για αυτό και ο πρωθυπουργός έχει αρνηθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ και ο Γιάννης Οικονόμου σε όλες τις πρόσφατες ενημερώσεις των πολιτικών συντακτών παραπέμπει στις παλαιότερες δηλώσεις του.