Από τα… αποδυτήρια κινδυνεύουν να χάσουν ο Βόλος και η τοπική αγορά τον αγώνα της αναβάθμισης τμήματος της εμπορικής Ερμού σε ανοιχτό κέντρο εμπορίου, το λεγόμενο open mall. Εμποροι φαίνεται να γυρνούν την… πλάτη σε ποσό 1,9 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της ίδιας της αγοράς και των εμπορικών καταστημάτων, που προσφέρεται μέσα από πρόγραμμα του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτεί ούτε ένα ευρώ συμμετοχής από τους επιχειρηματίες! Σε άλλες πόλεις τα σχέδια για open mall έχουν προχωρήσει και υποβάλλονται προς χρηματοδότηση. Στη γειτονική Λάρισα όπως και σε άλλες αγορές στη χώρα, οι Εμπορικοί Σύλλογοι ετοιμάζονται να μπουν στη βάσανο της επιλογής λόγω του υψηλού ενδιαφέροντος. Στον Βόλο, ο Εμπορικός Σύλλογος πηγαίνει πόρτα – πόρτα σχεδόν παρακαλώντας τους εμπόρους να υπογράψουν ότι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν για να μη χαθεί για την πόλη και την αγορά μια χρυσή ευκαιρία ανάπτυξης!
Μέσα στον Ιούνιο άνοιξε η πρόσκληση υποβολής προτάσεων προς χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ανάπτυξης προγράμματος για την δημιουργία ανοιχτών κέντρων εμπορίου. Το πρόγραμμα είναι συνολικού ύψους 50 εκατ. ευρώ και στον Βόλο αντιστοιχεί χρηματοδότηση 1,9 εκατ. ευρώ.
Συνδικαιούχοι στο πρόγραμμα θα είναι ο Δήμος Βόλου και ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου. Το 1,5 εκατ. ευρώ θα διαχειριστεί ο δήμος για μια σειρά έργων στην περιοχή παρέμβασης: δημιουργία πεζοδρόμων, δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, ποδηλατοδρόμου, δομών για την πρόσβαση ΑμεΑ, λειτουργία δωρεάν wi-fi, έξυπνα συστήματα ενημέρωσης καταναλωτών με μηνύματα που θα λαμβάνουν στα κινητά τους εισερχόμενοι στα όρια του open mall για τις προσφορές που ισχύουν σε ένα ή περισσότερα εμπορικά καταστήματα. Προβλέπεται επίσης αναβάθμιση του φωτισμού, νέα παγκάκια, φυτεύσεις με πράσινο, ανάδειξη κτιρίων πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Τις 400.000 ευρώ θα κληθεί να διαχειριστεί ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου για την αναβάθμιση των ίδιων των εμπορικών επιχειρήσεων, χωρίς οι ιδιοκτήτες τους να επενδύσουν ούτε ευρώ. Κάθε επιχείρηση θα επιδοτηθεί με ποσό έως και 2.000 ευρώ προκειμένου να αναβαθμίσει τον εξωτερικό της χώρο (βιτρίνα, τέντες, φωτισμό) προκειμένου τα εμπορικά να έχουν ενιαία «ταυτότητα».
Ευκαιρία ανάπτυξης
Με πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου, το προηγούμενο διάστημα επιλέχθηκε η περιοχή της αγοράς που θα θέσει υποψηφιότητα αναβάθμισης: περικλείεται από τις οδούς Π. Μελά έως Ξενοφώντος και από Γ. Καρτάλη έως Δημητριάδος.
Εντός του εμπορικού τετραγώνου δραστηριοποιούνται περί τις 120 εμπορικές επιχειρήσεις.
Η περιοχή θα αλλάξει όψη και θα καταστεί μία νέα σύγχρονη αγορά. Σήμερα, η συγκεκριμένη περιοχή είναι υποβαθμισμένη και συρρικνώνεται. Μέσω του προγράμματος του 1,9 εκατ. ευρώ έχει μία πραγματική ευκαιρία να αλλάξει σελίδα και να μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο open mall. Το πρόγραμμα έχει άλλωστε εφαρμοστεί σε πιλοτικό επίπεδο με τεράστια επιτυχία τα προηγούμενα χρόνια σε Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Πάτρα και Αλεξανδρούπολη.
Ο Βόλος θέλει… παρακάλια
Την ίδια ώρα όμως που όλες οι πόλεις ανασκουμπώνονται για να στηρίξουν τις εμπορικές αγορές τους, στον Βόλο υπάρχει αδιαφορία.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου, τύπωσε και διένειμε προσωπικές προσκλήσεις πόρτα- πόρτα σε κάθε μια από τις 120 επιχειρήσεις προκειμένου να συμμετέχουν σε ενημερωτική εκδήλωση στο Επιμελητήριο Μαγνησίας και να υπογράψουν ότι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν.
Μάλιστα ορίστηκαν δύο ενημερωτικές συναντήσεις, προκειμένου όλοι να έχουν την ευκαιρία να μάθουν περί τίνος πρόκειται. Η συμμετοχή ήταν ισχνή… Και οι υπογραφές που συγκεντρώθηκαν δεν δικαιολογούν την κατάθεση πρότασης. Για την κατάθεση πρότασης θα πρέπει στην περιοχή παρέμβασης να συμμετέχει το 70% των επιχειρήσεων με ελάχιστο πλαφόν τα 50 εμπορικά καταστήματα. Στον Βόλο, στις δύο ενημερωτικές συναντήσεις συγκεντρώθηκαν μόλις 42 υπογραφές!
«Είναι η πρώτη φορά που σύσσωμη η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου βγήκε και πήγε να μοιράσει προσκλήσεις πόρτα- πόρτα στα μαγαζιά για να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα που συνιστά μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης για την εμπορική αγορά. Είναι αδικαιολόγητο αυτό που συμβαίνει. Δεν ήρθαν καν να ενημερωθούν. Και κινδυνεύουμε να χάσουμε το πρόγραμμα. Είναι σαν να κερδίσαμε το τζόκερ και να μην πηγαίνουμε στο ταμείο να πάρουμε τα χρήματα. Το πρόγραμμα θα είναι αντίδοτο στα λουκέτα, απάντηση του εμπορίου στην κρίση. Δεν δικαιολογούμαστε να χάσουμε τέτοια ευκαιρία. Πιστεύαμε ότι θα χρειαζόταν να αποκλείσουμε επιχειρήσεις επειδή το ενδιαφέρον θα ήταν μεγάλο. Και τους παρακαλάμε να μπουν στο πρόγραμμα. Αυτό είναι πρωτοφανές», ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου, Αποστόλης Οντόπουλος.
Τρίτη και… φαρμακερή προσπάθεια
Η προθεσμία κατάθεσης προτάσεων εκπνέει στις 24 Σεπτεμβρίου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει γίνει μελέτη του open mall και να κατατεθεί μια ελκυστική πρόταση προς χρηματοδότηση. Ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου όμως δεν μπορεί καν να εξασφαλίσει το ενδιαφέρον των εμπόρων.
«Πήραμε μία παράταση να απαντήσουμε στον Δήμο Βόλου έως την ερχόμενη Τετάρτη. Την Δευτέρα και την Τρίτη θα βγει έξω το διοικητικό συμβούλιο και θα πάμε εκ νέου πόρτα- πόρτα στα μαγαζιά να μαζέψουμε υπογραφές. Αν δεν το καταφέρουμε ίσως επιχειρήσουμε να εντάξουμε με συνοπτικές διαδικασίες άλλη περιοχή. Σε διαφορετική περίπτωση χάνουμε το πρόγραμμα», σημείωσε ο κ. Οντόπουλος.
Εμπειρία από open mall
Αντίστοιχο πρόγραμμα σε πιλοτικό επίπεδο έχει εφαρμοστεί για τέσσερις αγορές στην Ελλάδα και το αποτέλεσμα κατέδειξε επιτυχία.
Το πρώτο ήταν το Thess Mall στη Θεσσαλονίκη που λειτουργεί με το σλόγκαν «η καρδιά χτυπά στο κέντρο».
«Oh My Piraeus» το open mall του Πειραιά που πραγματικά αναβάθμισε το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Και στην Πάτρα δημιουργήθηκε το «Patra’s Open Mall» υπό το σύνθημα «την πόλη μου στηρίζω και κερδίζω», ενώ στην Αλεξανδρούπολη δημιουργήθηκε πρότυπο αστικό κέντρο εμπορίου, πολιτισμού και ψυχαγωγίας.
ΠΗΓΗ: ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ