Η λήξη των Πανελλαδικών εξετάσεων ήταν κυριολεκτικά εξαντλητική για τους υποψήφιους οι οποίοι υπέφεραν όχι μόνο από τον καύσωνα αλλά και από την μεγάλη δυσκολία των θεμάτων. Οι μαθητές έδωσαν μάχη με το χρόνο, καθώς η δυσκολία των θεμάτων κυρίως στη Φυσική αλλά και στην Ιστορία ήταν εξαιρετικά υψηλή, γεγονός που όπως εκτιμούν οι καθηγητές θα φέρει και όχι μόνο χαμηλές βαθμολογίες αλλά και μεγάλα ποσοστά κάτω της βάσης.
Διαμαρτυρίες από την Ένωση Φυσικών
Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών έκανε λόγο για θέματα «υπερπαραγωγή» στο μάθημα της Φυσικής τα οποία τρομοκράτησαν τους μαθητές. «Νοιώσαμε έκπληξη και απογοήτευση από τα θέματα» λένε οι καθηγητές για να συμπληρώσουν με καυστικό τρόπο ότι το «ΘΕΜΑ Δ είναι ο ορισμός των «υπερπαραγωγών». Αν συμμετείχε σε διαγωνισμό «υπερπαραγωγών», θα βραβευόταν.
Δύσκολες συνθήκες και λόγω καύσωνα
Η χτεσινή τελευταία μέρα των εξετάσεων ήταν μαρτυρική και λόγω του καύσωνα και κυρίως σε εξεταστικά κέντρα τα οποία δεν διέθεταν κλιματιστικά. Αυτός ήταν και ο λόγος που γονείς σε πολλές περιοχές αναγκάστηκαν να δώσουν ανεμιστήρες και φορητά κλιματιστικά στους διευθυντές ώστε να έχουν λίγη δροσιά κατά τη διάρκεια της τρίωρης εξέτασης ενώ πολλοί δήμοι μοίραζαν νερά και χυμούς στα παιδιά.
Οι εκτιμήσεις για το μάθημα της Φυσικής
Όπως αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών μελετώντας τα θέματα του μαθήματος Φυσική Προσανατολισμού παρατηρούμε ότι προέρχονται από μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης και απευθύνονται σε παιδιά που έχουν μελετήσει ουσιαστικά. Ταυτόχρονα όμως αισθανθήκαμε έκπληξη και απογοήτευση.
Έκπληξη γιατί:
- Τα ερωτήματα Α1 και Α3 του ΘΕΜΑΤΟΣ Α δεν απαιτούν μόνο ανάκληση γνώσεων θεωρίας αλλά και συλλογισμό. Μοιάζουν με μικρής έκτασης “ασκήσεις” και όχι με ερωτήσεις ΘΕΜΑΤΟΣ Α.
- Οι λεγόμενες «υπερπαραγωγές» εμφανίστηκαν και στο ΘΕΜΑ Β (Β3).
- Το ΘΕΜΑ Γ μοιάζει διαφορετικό από το σύνολο των θεμάτων, είναι βατό, εμπεριέχει θεωρία, αλλά αυτή η διαφορετικότητα θα προκαλέσει προβλήματα στη διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων.
- Το ΘΕΜΑ Δ είναι ο ορισμός των «υπερπαραγωγών». Αν συμμετείχε σε διαγωνισμό «υπερπαραγωγών», θα βραβευόταν. Δυστυχώς όμως είναι ΘΕΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ.
Απογοήτευση γιατί:
- Η έκταση των θεμάτων είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ιδιαίτερα σήμερα, που υπάρχει και κλιματολογική επιβάρυνση. Έτσι, ο διαθέσιμος χρόνος δεν ήταν επαρκής.
- Δεν υπάρχει διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων, με προφανές αποτέλεσμα τη «σαλαμοποίηση» των βαθμολογιών των παιδιών «προς τα κάτω».
- Οι θεματοδότριες/θεματοδότες δεν φαίνεται να ενστερνίζονται την αποφυγή των λεγόμενων «υπερπαραγωγών», οι οποίες τρομοκρατούν τα παιδιά, τα απομακρύνουν από το γνωστικό αντικείμενο και απέχουν πολύ από τις οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος. Έτσι, απαξιώνεται η διδασκαλία του μαθήματος στο δημόσιο Σχολείο και ο σεβασμός στους συντελεστές του.
Οι εκτιμήσεις για το μάθημα της Ιστορίας
Όπως δήλωσαν οι φιλόλογοι των φροντιστηρίων γενικά, το φετινό διαγώνισμα της Ιστορίας ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών, και απαιτούσε μακροσκελείς απαντήσεις. Συγκεκριμένα: Στο ΘΕΜΑ Α1 που παραδοσιακά εξετάζει κατανόηση ιστορικών όρων ζητήθηκαν δύο όροι που δεν είχαν τεθεί ποτέ πιο πριν στις εξετάσεις (Μακεδονική Επιτροπή και «σκωρίες»), ενώ ο τρίτος όρος (Συμφωνία Μουρνιών) είχε ζητηθεί στις επαναληπτικές Πανελλήνιες εξετάσεις του 2017.Η σωστή περιγραφή των όρων αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Το ΘΕΜΑ Α2 δόθηκε ως ερώτηση κλειστού τύπου με τη μορφή ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προτάσεις α, β,δ μπορούν να θεωρηθούν ως σαφείς, ενώ οι προτάσεις γ και ε σίγουρα θα δημιουργήσουν ζητήματα στους μαθητές καθώς η διατύπωσή τους είναι προβληματική.
Το ΘΕΜΑ Β1 ήταν σαφές και απλό και απαιτούσε απάντηση από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου (σελ.52, ενότητα 6).
Το ΘΕΜΑ Β2 ήταν «επανάληψη» ερωτήματος που είχε τεθεί και στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2008, με την απάντηση να προκύπτει από δύο διαδοχικές ενότητες του σχολικού βιβλίου (σελ. 217-218 του σχολικού βιβλίου).
Το ΘΕΜΑ Γ1 είναι χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με δύο παραθέματα προς εξέταση Το υποερώτημα α ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και να απαντήσουν στηριγμένοι σε άλλο απόσπασμα του σχολικού από αυτό που απαιτεί η απάντηση, ενώ το β υποερώτημα δεν έκρυβε δυσκολίες.
Από το ethnos.gr
Το ΘΕΜΑ Δ1 – πιο απαιτητικό από το Γ1 – ήταν επίσης χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με τρία παραθέματα προς εξέταση. Και τα δύο υποερωτήματα ήταν σαφή με την απάντηση να βρίσκεται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού βιβλίου (σελ.60-61).