Ερώτηση για τις ειδοποιήσεις που αποστέλλει τις τελευταίες ημέρες η ΑΑΔΕ στους ιδιοκτήτες μικρών ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με ποσό αναλογούντων φόρων 1000 και πλέον ευρώ ανά σκάφος κατέθεσε ο βουλευτής Μαγνησίας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος.
Άμεση υπήρξε η ανταπόκριση του Υφυπουργού Οικονομικών και Φορολογικής Πολιτικής Απόστολου Βεσυρόπουλου, ο οποίος επικοινώνησε με τον βουλευτή, αναγνώρισε το δίκαιο της παρέμβασης και δεσμεύτηκε να εξετάσει το ενδεχόμενο κατάθεσης διάταξης η οποία θα επιλύει το πρόβλημα για τους ιδιοκτήτες μικρών ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.
Ο βουλευτής Μαγνησίας ευχαρίστησε τον υφυπουργό για την κατανόηση και άμεση ανταπόκρισή του στο ζήτημα.
Πιο συγκεκριμένα, η ερώτηση του βουλευτή Μαγνησίας αναφέρει τα εξής:
«Τις τελευταίες ημέρες εστάλησαν μαζικά από την ΑΑΔΕ πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του Ν. 27/1975 σε χιλιάδες ιδιοκτήτες ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.
Ο συγκεκριμένος νόμος τροποποιήθηκε και προστέθηκε το άρθρο 26 Β με τις διατάξεις του άρθρου 61 του ν. 4646/2019 περί ναύλωσης γυμνού πλοίου. Με τη συγκεκριμένη διάταξη επιβάλλεται υψηλή φορολογία και σε ιδιωτικής χρήσης σκάφη, τα οποία φορολογούνται βάσει τεκμήριων (π.χ. 19.500 ευρώ τεκμήριο για δέκα μέτρα σκάφος) και τελών κυκλοφορίας (Ε. 2054/2020 Παροχή οδηγιών για την ορθή βεβαίωση του φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του ν.27/1975, μετά την τροποποίηση των διατάξεων των άρθρων 12 και 17 του νόμου αυτού καθώς και των διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 41 του ν.3182/2003 με το άρθρο 58 του ν.4646/2019). Αξίζει να επισημανθεί ότι τα συγκεκριμένα πλοία δεν αποφέρουν κανένα έσοδο στον ιδιοκτήτη τους.
Με την ισχύουσα διάταξη περίπου 27.000 ιδιοκτήτες ιδιωτικών σκαφών αναψυχής βρίσκονται ξαφνικά υπόχρεοι μιας νέας φορολογικής επιβάρυνσης, η οποία τους εξισώνει με τα επαγγελματικά σκάφη. Να σημειωθεί ότι πολλά από τα συγκεκριμένα σκάφη βρίσκονται σε ακινησία, ενώ πολλά δεν διαθέτουν ούτε μηχανές. Φαίνεται ότι το πρόβλημα προέκυψε από την εγκύκλιο Ε. 2054/2020 της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης επί των διατάξεων του ν.4646/2019
Επιπλέον, σχετικά με το πλέγμα φορολογικών σχέσεων ιδιοκτητών σκαφών με τις φορολογικές και άλλες αρμόδιες αρχές και στο πλαίσιο της επέκτασης της ψηφιακής διακυβέρνησης που αποτελεί κυβερνητικό στόχο με θετικά και ορατά αποτελέσματα μέχρι σήμερα, είναι αναγκαίο σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να μεριμνήσει η Πολιτεία για την άμεση δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας στα πρότυπα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις δηλώσεις ακινησίας Ι.Χ. οχημάτων. Σήμερα οι δηλώσεις ακινησίας των σκαφών όταν βρίσκονται στη στεριά υποβάλλονται στην οικεία λιμενική αρχή ενώ συμβαίνει ο τόπος κατοικίας τους να βρίσκεται σε άλλη περιοχή. Η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για δηλώσεις ακινησίας ιδιωτικών σκαφών σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα αφαιρούσε μεγάλο όγκο γραφειοκρατίας από τις λιμενικές αρχές και θα μείωνε την ταλαιπωρία των πολιτών εξυπηρετώντας παράλληλα τον κορυφαίο στόχο της κυβέρνησης για ψηφιακή διακυβέρνηση παντού. Άλλωστε, η θεσμοθέτηση μιας τέτοιας εφαρμογής για εκατομμύρια Ι.Χ. αυτοκίνητα είναι η απτή απόδειξη ότι μπορεί να εφαρμοστεί και για τα λίγες δεκάδες χιλιάδες σκάφη.
Κατόπιν τούτων,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
-
Θα εξετάσει ο κ. Υπουργός τροποποίηση του άρθρου 58 και πιο συγκεκριμένα την παρ.1 και παρ. 2 εδάφιο στ του ν.4646/2019 προκειμένου να μην επιβαρύνονται οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με ένα νέο φόρο λόγω του πολλαπλασιασμού του, αφού μέχρι το 2019 σκάφη μήκους 7 έως 12 μέτρων και χωρητικότητας έως 30 κόρων πλήρωναν 49,50 ευρώ, ενώ από το 2020 με το άρθρο 58 παρ.1 του ν.4646/2019 σε συνδυασμό με την εγκύκλιο (Ε. 2054/2020) καλούνται να καταβάλλουν 200 ευρώ * 5, συνολικά δηλαδή 1000 ευρώ;
-
Προτίθεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να εξετάσει τις δυνατότητες δημιουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για δηλώσεις ακινησίας ιδιωτικών σκαφών;» καταλήγει η ερώτηση του βουλευτή Μαγνησίας.