Πρόεδρος Microsoft στον ΣΚΑΪ: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει πρότυπο της ψηφιακής δημοκρατίας
Η πανδημία μας οδήγησε ταχύτερα σε μία νέα ψηφιακή εποχή αλλάζοντας τα δεδομένα και τους όρους στους περισσότερους τομείς της ζωής μας. Η νέα πραγματικότητα που δημιουργήθηκε και ο σημαντικός ρόλος της τεχνολογίας σε αυτήν παρουσιάζεται, χαρτογραφείται και αναλύεται μέσα από τα τρία νέα επεισόδια της νέας ενημερωτικής εκπομπής του ΣΚΑΪ Synthesis με τον Παύλο Tσίμα.
Σε αυτά τα τρία επεισόδια της συμπαραγωγής του ΣΚΑΪ και της Microsoft, ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας συναντά κορυφαίους στοχαστές επιστήμονες, πολιτικούς και ανθρώπους του επιχειρηματικού κόσμου προσφέροντας ένα γόνιμο διάλογο για το κοινό μας μέλλον σε αυτή τη νέα ψηφιακή εποχή.
Μεταξύ των συνεντευξιαζόμενων βρίσκονται ο κορυφαίος στοχαστής και συγγραφέας της εποχής μας, Yuval Noah Harari, ο Πρόεδρος της Microsoft Brad Smith, o Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο CEO της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας Θεοδόσης Μιχαλόπουλος και άλλοι ηγέτες ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων.
Μία πρωτοποριακή σύνθεση απόψεων και οραμάτων που εστιάζει στα πιο καίρια ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα και τη χώρα μας σήμερα προσφέροντας μία αισιόδοξη ματιά στο μέλλον.
Ο ιστορικός, στοχαστής και συγγραφέας, Γιουβάλ Νωέ Χαράρι αναφέρθηκε στο πως θα θυμάται ο κόσμος την εποχή της Covid-19 σε 10 ή 50 χρόνια, σημειώνοντας ότι «θα είναι δύσκολο καθώς εξαρτάται από τις αποφάσεις που παίρνουμε, και υπέθεσε ότι σε 50 χρόνια θα το θυμόμαστε ως το σημείο – ορόσημο στη διαδικασία ψηφιοποίησης και παρακολούθησης. Η ψηφιοποίηση των πάντων».
Αναφέρθηκε στα μαθήματα στο πανεπιστήμιο που διδάσκει, τα οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγιναν διαδικτυακά, κάτι που βρισκόταν υπό συζήτηση πολλά χρόνια πριν και δεν υλοποιήθηκε, λέγοντας πως έχει και θετικά και αρνητικά. Ένας από τους κινδύνους -όπως είπε- είναι η παρακολούθηση.
Η Γενική Διευθύντρια Mondelez Ελλάδας και Κύπρου κα. Κατερίνα Βλάχου, σημείωσε ότι μέσα στη πανδημία οι καταναλωτές επέλεξαν να αγοράσουν ψηφιακά, μάρκες που ήδη γνώριζαν και εμπιστευόντουσαν και προσπάθησαν να αποκτήσουν μεγαλύτερες ποσότητες με δεύτερη μεγάλη τάση το ηλεκτρονικό εμπόριο των σούπερ μάρκετ το οποίο «τη προηγούμενη χρονιά τετραπλασιάστηκε, αυξάνοντας τη τάση των χρηστών κάτι που θα μας απασχολήσει και στο μέλλον».
Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, κ. Ιωάννης Βασιλάκος, τόνισε πως «εκεί που στο παρελθόν κάναμε 4.000 με 5.000 αποστολές ημερησίως και 8.000 έως 10.000 αποστολές τη περίοδο του Black Friday, στα σπίτια των καταναλωτών, σε μία νύχτα -μέσω online- «φτάσαμε τις 25.000 αποστολές και 45.000 στις περιόδους του Black Friday σε μία ημέρα». Πρόσθεσε ότι οι επισκέπτες τη περίοδο του Black Friday στο ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας έφταναν τους 100.000, από 20.000 τις προηγούμενες χρονιές κάτι που δημιούργησε τεράστια πίεση στα συστήματα».
«Το τηλεφωνικό κέντρο εκεί που δεχόταν 6.000-7.000 κλήσεις τη μέρα, έπρεπε να απαντήσει σε 35.000 με 40.000 κλήσεις ημερησίως, και με ανθρώπους που δούλευαν από τα σπίτια τους λόγω covid-19 που δεν επέτρεπε σε όλους τους εργαζόμενους να δουλεύουν μαζί σε ένα τηλεφωνικό κέντρο», πρόσθεσε ο κ. Βασιλάκος. Τόνισε ότι το ίντερνετ και το call center πλέον ακόμα και με ανοιχτά καταστήματα έχει φτάσει να είναι περίπου το 25%-30% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, και πλέον έχει φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρό, όπου παλιά δεν ξεπερνούσε το 12%.
Σημείωσε ότι μεγάλες εταιρίες όπως και ο ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ είχαν ήδη επενδύσει σε συστήματα για να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση του κόσμου. «Σε καμία περίπτωση όμως, κανείς δεν ήταν έτοιμος για να σηκώσει όλον αυτό τον όγκο που ζητήθηκε σε μία νύχτα».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, κ. Θεοδόσης Μιχαλόπουλος έκανε λόγο για επιχειρήσεις που ξεχώρισαν μέσα σε αυτόν τον χρόνο (της πανδημίας), να έχουν κοινό χαρακτηριστικό την προσαρμοστικότητα, η ευελιξία, «οι επιχειρήσεις δηλαδή που είδαν το πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν το online για να χτίσουν τη σχέση τους με τους πελάτες ή να βρουν τη λύση στο πρόβλημα της διανομής, ειδικά κοντά στα Χριστούγεννα όπου τα κούριερ είχαν κολλήσει». Είπε ότι η «αισιοδοξία» ήταν κάτι κοινό που είχαν οι επιχειρήσεις ώστε να βρουν λύση στα προβλήματα.
Η εκπαίδευση έκλεισε λόγω πανδημίας από τις 10 Μαρτίου 2020 με αποτέλεσμα τα μαθήματα να γίνονται διαδικτυακά.
Η Γενική Διευθύντρια των εκπαιδευτηρίων «Ε.Μαντούλη», Δρ. Ασπασία Χασιώτη, είπε ότι στη ψηφιακή τάξη, οι μέθοδοι έπρεπε να εκσυγχρονιστούν άμεσα «και να προσεγγίσουν διαφορετικά υα παιδιά, τα οποία έπρεπε να ξέρουν ότι ο δάσκαλος μπορεί να μην είναι κοντά τους, είναι όμως δίπλα τους και ανά πάσα στιγμή θα αναφερθεί στον καθένα προσωπικά, θα τον ρωτήσει να απαντήσει σε κάποιο κουίζ, γιατί αλλάξανε και οι τρόποι αξιολόγησης των μαθητών ή στη πλατφόρμα ‘καχού’».
Με την επιστροφή των μαθητών στα θρανία, η κα. Χασιώτη σημείωσε πως «έγινε ήδη ένα ψηφιακό άλμα» και θα πρέπει να προσαρμοστούν και τα ωρολόγια προγράμματα και τα προγράμματα σπουδών στη νέα πραγματικότητα, σε αυτές τις αλλαγές, όπως και ι διδακτέα ύλη. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε όπως πριν τη πανδημία, πρέπει να μάθουμε από όλα αυτά που βιώσαμε».
Το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπισαν σχεδόν όλα τα σχολεία του πλανήτη. Η διευθύντρια ψηφιακού Μετασχηματισμού και Δεξιοτήτων της Microsoft, κα. Αλέξα Τζόις, είπε: «Είδαμε 6 χρόνια ψηφιακής μεταρρύθμισης μέσα σε 6 μήνες, στο πρώτο διάστημα της πανδημίας στα σχολεία παγκοσμίως. Πρώτα είχαμε ψηφιακή διαπαιδαγωγική εκτάκτου ανάγκης. Κάθε σχολείο έψαχνε οποιονδήποτε τρόπο για επαφή με τους μαθητές του. Όπως να προτείνει ασκήσεις από κάποιο βιβλίο στο σπίτι. Καθηγητές, γονείς και διευθυντές σχολείων όμως κατάλαβαν ότι αυτό δεν θα τελειώνε σύντομα, αλλά αρκετό καιρό, βλέποντας επαναλαμβανόμενα απαγορευτικά και κλείσιμο σχολείων». Η κα. Τζόις υπογράμμισε ότι «είδαμε δασκάλους να εξελίσσουν την παιδαγωγική φέρνοντας διαδραστικές μεθόδους διαδικτυακής συνεργασίας».
Ο Δημήτρης Τάρλοου, σκηνοθέτης, ηθοποιός και καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Θέατρο Πορεία, αναφέρθηκε στο «λουκέτο» λόγω πανδημίας, όπου όλοι στον καλλιτεχνικό χώρο από αυτή τη κατάσταση, βρέθηκαν απροετοίμαστοι. «Θέλησα να ρίξω ένα σωσύβιο στον κόσμο που ήταν κλεισμένος και να προσφέρουμε κάποιες παραστάσεις δωρεάν διαδικτυακά, ώστε να κρατηθεί η στοιχειώδης επαφή του θεατή με το θέατρο και μας έκανε τρομακτική εντύπωση η ανταπόκριση. Υπήρχαν πάνω από 850.000 views όπου μπήκαν στο κόπο να πατήσουν ένα κουμπί και να δουν». Έκανε λόγο για μια μικτή εμπειρία, που κράτησε σε ενδιαφέρον ένα μεγάλο κομμάτι του κοινού μέσα στη καραντίνα ενώ λειτούργησε θετικά σε ομογενείς του εξωτερικού, ή σε άτομα με ειδικές ανάγκες που δυσκολευόντουσαν να πάνε θέατρο και άτομα σε απομακρυσμένα νησιά.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, αναφέρθηκε στην οργάνωση της πλατφόρμας των τεστ εμβολιασμού, κάτι πολύ δύσκολο. «Οι περισσότερες χώρες έχουν μία ψηφιακή πλατφόρμα, εμείς κάναμε κάτι που απεδείχθη σωτήριο, χρησιμοποιήσαμε και την άυλη συνταγογράφηση και έτσι για πρώτη φορά το κράτος πήγε στον πολίτη, ήρθε και του πρότεινε ραντεβού και φυσικά δομήσαμε και φυσικά κανάλια επικοινωνίας. Ο στρατός έπαιξε μεγάλο ρόλο για την εφοδιαστική αλυσίδα, είναι η πιο δύσκολο άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οπότε όλα αυτά έπρεπε λίγο να παντρευτούν και να φτιαχτεί, όχι μία πλατφόρμα, γιατί στη πραγματικότητα από πίσω είναι περίπου δέκα οι διαφορετικές δομές πληροφορικής που κουμπώνουν, που συνεργάζονται μεταξύ τους». Αναφέρθηκε στο σύστημα της συνταγογράφησης όπου μέσα από τις συνταγές, τα παραπεμπτικά των εξετάσεων, δίνει τη δυνατότητα σε εμάς, να μπορούμε να κάνουμε την ανάποδη δουλειά». Τόνισε πως βήμα βήμα φτιάχνουμε ένα νέο ψηφιακό οικοδόμημα.
Ο κ. Μιχάλης Τσαμάζ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, υπογράμμισε ότι «οι επενδύσεις σε υποδομές τη τελευταία 7ετία της κρίσης ξεπέρασαν τα 5 δισ χωρίς να προβλέψουμε τη πανδημία. Μας ρωτούσαν αν θα αντέξει το δίκτυο μέσα στη πανδημία. Δεν είχαμε αγωνία στο αν θα δουλέψει ή όχι. Ήμασταν 99% σίγουροι ότι όλα θα πάνε καλά όπως και έγινε».
Πρόσθεσε ότι «παρά το κακό της πανδημίας, υπήρξε και κάποιο καλό, στο να εκπαιδευτούμε και να δουλεύουμε πιο ευέλικτα και να δούμε νέους τρόπους εργασίας και να επιταχύνουμε την ψηφιακοποίηση. Το καλό της πανδημίας έγινε επιταχυντής της ψηφιακοποίησης της χώρας μας».
Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις νέες τεχνολογίες, να εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες που μας δίνουν αλλά να φυλαγόμαστε από τους κινδύνους, αλλά να γνωρίζουμε ποιες είναι οι ευκαιρίες και ποιοί οι κίνδυνοι.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε πως «η πολύ μεγάλη αλλαγή από τα δίκτυα πέμπτης γενιάς θα έρθει στη βιομηχανία, στιε εφαρμογές, στην ιατρική (μηχανισμοί ρομποτικής χειρουργικής από απόσταση). Θα έρθει στις μεταφορές, στην αυτόματη οδήγηση όπου ήδη έχουμε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό στο εξωτερικό». Είπε ότι το μέλλον είναι ήδη εδώ, κάνοντας λόγο για «τέταρτη βιομηχανική επανάσταση» με τα δίκτυα 5G, τη τεχνητή νοημοσύνη κτλ. Θα αλλάξει και την οικονομία και τη καθημερινότητά μας».
Ο ιστορικός Νώε Χαράρι, αναφέρθηκε στους κινδύνους, καθώς πλέον με τη διαδικτυακή ψηφιακή τεχνολογία, μπορείς να παρακολουθείς τους πάντες. «Είναι όλα καταγεγραμμένα, Ο υπολογιστής είναι ο ‘μυστικός πράκτορας’ με τη τεχνητή νοημοσύνη. Πλέον το να παρακολουθείς κάποιον συνέχεια είναι εφικτό, με έναν τρόπο που δεν υπήρχε πριν». Για την αποφυγή κινδύνων, είπε, ότι «για κάθε απόφαση αύξησης παρακολούθησης του απλού πολίτη, πρέπει να αυξήσεις την παρακολούθηση της κυβέρνησης, των πολιτικών, των δισεκατομμυριούχων κτλ. Αν είναι μονόπλευρη και εκείνοι ξέρουν περισσότερα για εμάς, αλλά εμείς όχι για εκείνους, τότε αυτή είναι η οδός προς τη δικτατορία. Αν όμως την εξισορροπήσεις τότε είναι εντάξει. Όση προσπάθεια επενδύουμε, σε εργαλεία παρακολούθησης ιδιωτών, πρέπει να επενδύσουμε την ίδια προσπάθεια, χρήμα, χρόνο, σε εργαλεία παρακολούθησης της κυβέρνησης, των πολιτικών».
Ο Πρόεδρος της Microsoft Μπραντ Σμιθ, σημείωσε ότι «απαιτεί ισχυρή νομοθεσία όπως ο Ισχυρός Νόμος περί απορρήτου, που ισχύει σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, Απαιτεί οι εταιρείες τεχνολογίας να λειτουργούν με υψηλό αίσθημα ευθύνης ακόμη και πέρα από τον Νόμο, για να προστατέψουν αξίες όπως η ιδιωτική ζωή των ανθρώπων».
Ο κ. Σμιθ πρόσθεσε πως πρέπει να δημιουργήσουμε «νέα τεχνολογικά εργαλεία για να προστατέψουμε πιο αποτελεσματικά την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των ανθρώπων, Επίσης χρειαζόμαστε ισχυρά πρότυπα. Όταν κοιτάζω την Ελλάδα ή την Αθήνα, έχουμε τον φάρο της δημοκρατίας, τον τόπο της γέννησης της, και θα υπάρχουν μερικές πόλεις ή χώρες στο κόσμο που θα γίνουν τα πρότυπα του ‘ψηφιακού αυταρχισμού’. Θα χρειαστούμε μεγάλες πόλεις και χώρες που θα αποτελέσουν τα πρότυπα της ψηφιακής δημοκρατίας. Πιστεύω πως αυτός είναι ένας ρόλος που μπορεί και πρέπει να παίξει η Αθήνα. Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να παίξει και δεν θα ήταν σημαντικό μόνο για την Αθήνα και την Ελλάδα, αλλά για όλο τον κόσμο».
Πηγή: skai.gr