Στο πλάνο του Υπερταμείου για αξιοποίηση 23 περιφερειακών αεροδρομίων εντάσσεται το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, με πηγές να τοποθετούν στο πρώτο εξάμηνο του 2022 την προκήρυξη του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Ξεχωριστή διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να ακολουθήσει η αξιοποίηση των 23 αεροδρομίων, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη που πραγματοποιείται από τη συμβουλευτική KANTOR και θα καθορίσει τη διαγωνιστική διαδικασία.
Τα αεροδρόμια που οδεύουν προς αξιοποίηση βρίσκονται στις παρακάτω περιοχές: Νέα Αγχίαλος, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.
Το ερώτημα που τίθεται τόσο εντός του Υπερταμείου, όσο και από την αγορά είναι με ποιον τρόπο θα γίνει ο διαγωνισμός, έτσι ώστε τα αεροδρόμια να καταστούν ελκυστικά για τους δυνητικούς επενδυτές.
Ερωτηθείς σχετικά από τον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο αερολιμενάρχης στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου Κώστας Ευσταθίου αναφέρει ότι «η υπηρεσία δεν έχει ενημέρωση για τη διαδικασία αξιοποίησης των 23 αεροδρομίων, η οποία είναι θέμα της κυβέρνησης και του Υπερταμείου».
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη που εκπονείται από τη συμβουλευτική KANTOR, που θα καθορίσει τη διαγωνιστική διαδικασία. Η συμβουλευτική δεν εκπονεί νέα έρευνα, αλλά επικαιροποιεί την ήδη υπάρχουσα μελέτη του 2016, η οποία, ωστόσο, πρέπει να προσαρμοστεί στα δεδομένα της μετά πανδημίας εποχής, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των μετακινήσεων και την κατακόρυφη πτώση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια σε παγκόσμια κλίμακα.
Βusiness plan
Μόλις ολοκληρωθεί η μελέτη, το Υπερταμείο θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό σχετικά με την πρόσληψη ενός ή περισσότερων συμβούλων, οι οποίοι θα αναλάβουν την αξιολόγηση, το business plan και θα κάνουν προτάσεις σχετικά με τη μορφή του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί, ενώ εξετάζονται δύο σενάρια, στο μεταξύ.
Το πρώτο σενάριο, πάντως, αφορά στην προκήρυξη ενός ενιαίου διαγωνισμού για το σύνολο και των 23 αεροδρομίων, όπως έγινε και με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport Greece. Το δεύτερο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση δύο διαγωνισμών, όπου τα αεροδρόμια θα «μοιραστούν» σε δύο ομάδες.
Σε αυτή την περίπτωση προκύπτει το ερώτημα πώς θα ομαδοποιηθούν τα υπό αξιοποίηση αεροδρόμια. Στο πλαίσιο αυτό το Υπερταμείο έχει προχωρήσει στην κατάταξη των αεροδρομίων σε πέντε κατηγορίες με βασικό κριτήριο τη γεωγραφική θέση και την επισκεψιμότητά τους. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, να γίνει μία ένωση αεροδρομίων από διαφορετικές κατηγορίες προκείμενου να γίνουν πιο ελκυστικά στους επενδυτές, όταν θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, πάντως, το Υπερταμείο είναι αρκετά αισιόδοξο σχετικά με τη νέα αυτή παραχώρηση, ενώ πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει ανησυχία για την επίδραση της πανδημίας στην επιβατική κίνηση του 2021 στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το Υπερταμείο είναι αρκετά αισιόδοξο σχετικά με τη νέα αυτή παραχώρηση, ενώ πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει ανησυχία για την επίδραση της πανδημίας στην επιβατική κίνηση του 2021 στα περιφερειακά αεροδρόμια. Προσθέτουν, δε, πως σε ορισμένους προορισμούς η επιβατική κίνηση κατά το περασμένο καλοκαίρι ξεπέρασε αυτή του 2019.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως κατά το 2019, η οποία ήταν και η καλύτερη χρονιά του ελληνικού τουρισμού, τα υπό αξιοποίηση περιφερειακά αεροδρόμια είχαν προσελκύσει συνολικά 1,8 εκατομμύρια επιβάτες. Επιπλέον, το αεροδρόμιο Καλαμάτας προσέλκυσε την ίδια χρονιά 300 χιλιάδες επιβάτες.
Διαγωνιστικές διαδικασίες
Η αγορά με τη σειρά της αναμένει, στο μεταξύ, ποιά ή ποιές διαγωνιστικές διαδικασίες θα προκρίνει το Υπερταμείο για την αξιοποίηση των αεροδρομίων. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η Fraport Greece, η οποία ανέλαβε την αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και αποτελείται από τη Fraport AG, τον Ομιλο Κοπελούζου και το Marguerite Fund, δεν μπορεί να υποβάλλει πρόταση. Αυτό συμβαίνει καθώς μοναδικός σκοπός της Fraport Greece είναι η διαχείριση των 14 αεροδρομίων, στα οποία περιλαμβάνεται, σημειωτέον, το αεροδρόμιο της Σκιάθου.
Η παραπάνω εξέλιξη, ωστόσο, δεν αποκλείει την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των μετόχων της Fraport AG, η οποία είναι η μητρική εταιρία της Fraport Greece. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η μητρική εταιρία παρακολουθεί τις εξελίξεις με αυξημένο ενδιαφέρον και αναμένει το διαγωνιστικό σχήμα, στο οποίο θα προχωρήσει το Υπερταμείο προκειμένου να συμπεράνει, αν θα είναι ελκυστικό το «πακέτο» παραχωρήσεων που θα προτείνει.