Τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης στα καύσιμα, με το ενισχυμένο Fuel Pass που ανακοίνωσε νωρίτερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την έναρξη της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου, εξειδίκευσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε συνεργασία με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη και τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής Θάνο Πετραλιά.
Η ενίσχυση απευθύνεται σε 3,1 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων από το σύνολο των 3,5 εκατομμυρίων, ενώ θα υπάρξει και μια ξεχωριστή παρέμβαση για αγρότες, καθώς, όπως ανακοινώθηκε, επισπεύδεται για τις αρχές Αυγούστου η επιστροφή του ΕΦΚ για το πετρέλαιο που αγόρασαν το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Επεκτείνεται, επίσης, η κρατική επιδότηση στο ντίζελ με 12 λεπτά ανά λίτρο «ώστε να συγκρατηθούν κατά το δυνατόν οι αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Δείτε το βίντεο με τις δηλώσεις του Χρήστου Σταϊκούρα
Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις του υπουργού Οικονομικών:
– Παρεμμβαίνουμε για να ενισχύσουμε κυρίως τα ασθενέστερα στρώματα και τη μεσαία τάξη. Ο πληθωρισμός της ευρωζώνης σκαρφαλώνει στο 6,8% για το 2022, υπερδιπλάσιος από τις προβλέψεις κι επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
– Στο πλαίσιο αυτό:
1. Ενισχύουμε κάρτα καυσίμων για Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο. Αφορά σε φυσικά πρόσωπα με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα το 2021 ως 30.000, προσαυξημένο κατά 3.000 ευρώ για κάθε μέλος του νοικουριού, ως τα 45.000 ευρώ. Με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια, οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 3,1 εκατομμύρια από τους 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων. Για τους δικαιούχους που επιλέγουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, το ποσό ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με την προηγούμενη επιδότηση.
Η επιδότηση για αυτοκίνητο σε ηπιρωτική περιοχή με τη χρήση κάρτας, ανέρχεται στα 80 ευρώ για το τρίμηνο από 45 ευρώ που ίσχυε. Για τις νησιωτικές περιοχές, η επιδότηση ανέρχεται στα 100 ευρώ ανά τρίμηνο από τα 55 που ίσχυε. Για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών, η επιδότηση ανέρχεται στα 60 ευρώ για ηπειρωτική περιοχή και 70 ευρώ σε νησιωτική περιοχή.
Η επιδότηση απομειώνει τις αυξήσεις στη βενζίνη κατά 44 λεπτά του ευρώ σε ηπειρωτική και περιοχή και 56 λεπτά σε νησιωτική περιοχή και ρίχνει την τιμή κάτω από τα 2 ευρώ, το συνολικό κόστος της παρέμβασης στη βενζίνη ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ.
2. Επιδοτούμε το ντίζελ με 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, ώστε το όφελος να ανέβει στα 15 λεπτά. Το κόστος είναι στα 115 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος του «Fuel Pass 2» ανέρχεται στα 315 εκατ. ευρώ.
3. Επιστρέφουμε εντός Αυγούστου αντί για τον Νοέμβριο, τον ΕΦΚ στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Πρέπει να υποβάλλουν αίτημα στη σχετική πλατφόρμα, δηλώνοντας την αξία του πετρελαίου που αγόρασαν το πρώτο εξάμηνο του 2022. Προϋπόθεση για την ενίσχυση είναι η δήλωση ΟΣΔΕ και για το έτος 2022. Το κόστος εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.
Συνεπώς το συνολικό κόστος παρεμβάσων υπολογίζεται σε 375 εκατ. ευρώ. Οι πόροι προέρχονται από την καλύτερη εκτέλεση προϋπολογισμού. Τα μέτρα αυτά ξεπερνούν σε κόστος τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Όπως είπε ο Θάνος Πετραλιάς ο πρσανατολισμός της Κυβέρνησης είναι η πλατφόρμα για το «Fuel Pass 2» να ανοίξει στο gov.gr στα τέλη Ιουλίου.
Αναλυτικά η νέα επιδότηση στα καύσιμα
Με το «Fuel Pass 2» η ενίσχυση στην κατανάλωση της βενζίνης:
– Για τα ΙΧ ανεβαίνει από τα 45 στα 80 ευρώ, για πληρωμή στην αντλία.
– Για τις μοτοσικλέτες ανεβαίνει από τα 35 στα 60 ευρώ.
– Στα νησιά στα 100 ευρώ τώρα, αντί 55 ευρώ μέχρι σήμερα. Και για τα δίτροχα στα νησιά 70 ευρώ, αντί των περίπου 40 ευρώ που ήταν πριν.
– Για το diesel η ενίσχυση θα εξακολουθήσει να είναι 12 λεπτά ανά λίτρο στην πηγή. Το τελικό όφελος -συνυπολογίζοντας και τον ΦΠΑ- θα ανέλθει στα 15 λεπτά το λίτρο.
Ο υφυπουργός Οικονομικών, Θοδωρής Σκυλακάκης, είπε από την πλευρά του: «Οι πολίτες έχουν εξοικείωση με υφιστάμενη πλατφόρμα για το Fuel Pass. Δίνουμε αυτή τη βοήθεια γιατί ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν πολύ υψηλός το 2021, η ανάπτυξη αυτή είναι ποιοτική, καθώς είχαμε ρεκόρ εξαγωγών. Ταυτόχρονα, είχαμε μείωση της ανεργίας. Η αυξημένη ανάπτυξη έχει αντανάκλασξη και στα δημόσια έσοδα, είχαμε υπέρβαση στην εκτέλεση προϋπολοιγισμού κατά 2,1 δισ. ευρώ. Ο τρίτος λόγος είναι τα έσοδα από τον τουρισμό. Όλα αυτά γίνονται παρά τις τεράστιες εξωγενείς πιέσεις, τις αυξήσεις των διεθνών τιμών σε εμπορεύματα και καύσιμα. Κάναμε μεταρρυθμίσεις, παρά τις κρίσεις και έχουμε σήμερα πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που τον διαθέτουμε στους πολίτες με σύνεση».