Στη νέα ψηφιακή εποχή περνούν οριστικά η χορήγηση, η αντικατάσταση και η ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης, οι μεταβιβάσεις οχημάτων, ο έλεγχος της συμπεριφοράς των οδηγών μέσω του point system και η έκδοση κάρτας ψηφιακού ταχογράφου.
Η αρχή για την ψηφιοποίηση των διπλωμάτων οδήγησης και των άλλων υπηρεσιών που παρέχονται από τις υπηρεσίες Μεταφορών της χώρας έγινε τον Ιανουάριο του 2020, όταν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκίνησε το μεγάλο έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού συνολικά 13 διαδικασιών των υπηρεσιών του υπουργείου Μεταφορών. Σήμερα, έναν χρόνο μετά, η προγραμματική συμφωνία των υπουργών Κυριάκου Πιερρακάκη και Κώστα Καραμανλή προχωρεί με γρήγορα βήματα.
Στόχος είναι μέσα στους επόμενους μήνες να έχει αλλάξει πλήρως η εμπειρία των πολιτών και των επιχειρήσεων στις καθημερινές συναλλαγές τους με το Δημόσιο, να μπει οριστικά τέλος σε μια σειρά από «ουρές» και να καθιερωθούν διαδικασίες διαφάνειας σε υπηρεσίες που κάποτε ήταν «πρωταθλητές» στη διαφθορά.
Οι κυριότερες υπηρεσίες που ψηφιοποιήθηκαν ήδη ή θα γίνουν πλήρως ψηφιακές μέσα στους επόμενους μήνες, βάσει της συμφωνίας των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών, είναι:
– Η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης (https://drivers.services.gov.gr). Πριν από τη θέσπιση του προσωρινού ψηφιακού διπλώματος τον Μάιο του 2020, η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει κάποιος το δίπλωμά του ήταν περίπου 4-6 μήνες. Σήμερα, ο υποψήφιος οδηγός που πετυχαίνει στη θεωρητική και στην πρακτική δοκιμασία μπορεί μέσα σε διάστημα μόλις δύο ημερών να «κατεβάσει» και να εκτυπώσει από τον υπολογιστή του την προσωρινή άδεια οδήγησης και να οδηγεί νόμιμα έως ότου παραλάβει το κανονικό δίπλωμα. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 120.000 προσωρινές άδειες οδήγησης!
– Τον περασμένο Δεκέμβριο ξεκίνησαν αρχικά στην Περιφέρεια Κρήτης οι ψηφιακές υπηρεσίες (https://drivers-vehicles.services.gov.gr) για την αντικατάσταση και χορήγηση αντιγράφων αδειών οδήγησης. Μόλις τον περασμένο μήνα, οι υπηρεσίες αυτές βελτιώθηκαν και έγιναν διαθέσιμες από την Περιφέρεια Αττικής, τη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας. Πλέον οι πολίτες της Αττικής και της Κρήτης μπορούν μέσω του gov.gr να αντικαταστήσουν ψηφιακά την έντυπη άδεια οδήγησης που διαθέτουν, με μια άδεια νέου τύπου. Επίσης, μπορούν να εκδώσουν αντίγραφο της άδειας οδήγησής τους λόγω φθοράς, απώλειας ή κλοπής. Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά, με την επισύναψη φωτογραφίας και δείγματος της υπογραφής, καθώς και την έκδοση και πληρωμή του κατάλληλου παραβόλου. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει πάνω από 3.000 αιτήσεις για αντίγραφα-αντικαταστάσεις αδειών οδήγησης και ενημέρωσης των στοιχείων των οδηγών, ενώ μέσα στους επόμενους τρεις μήνες οι παραπάνω υπηρεσίες θα είναι σταδιακά διαθέσιμες και στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
– Μέσα στον επόμενο μήνα (Μάιο) αναμένεται να λειτουργήσει στο gov.gr ειδική διαδικασία – εφαρμογή έκδοσης κάρτας ψηφιακού ταχογράφου των επαγγελματιών οδηγών. Με την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου θα ταυτοποιείται ο οδηγός ενός φορτηγού ΔΧ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και θα επιτρέπεται η αποθήκευση των δεδομένων της δραστηριότητάς του (δρομολόγια, ώρες οδήγησης – ανάπαυσης κ.λπ.), κάτι που θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια. Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή, οι επαγγελματίες οδηγοί θα εκδίδουν γρήγορα την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου, χωρίς πηγαινέλα στις διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.
– Εχει ολοκληρωθεί και αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα και η λειτουργία του ηλεκτρονικού προγραμματισμού των εξετάσεων οδήγησης στην Περιφέρεια Αττικής. Η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα θα παρέχει τη δυνατότητα σε χιλιάδες υποψήφιους οδηγούς να επιλέγουν με ευκολία και διαφάνεια την επιθυμητή ημέρα και ώρα της θεωρητικής και πρακτικής εξέτασής τους.
– Επίσης, στους επόμενους δύο μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η νέα διαδικασία ανανέωσης της υφιστάμενης άδειας οδήγησης, εξαιτίας ηλικιακών ορίων και ιατρικών λόγων. Πρόκειται για επαναστατική διαδικασία με την οποία εξαλείφονται πλήρως τα χάρτινα ιατρικά πιστοποιητικά που διακινούνται μεταξύ πολιτών, γιατρών και Περιφερειών. Ο πολίτης θα επισκέπτεται τους γιατρούς των ειδικοτήτων που πρέπει να γνωμοδοτήσουν για την ικανότητά του να οδηγεί. Στη συνέχεια οι γνωματεύσεις, με τρόπο που θυμίζει την άυλη συνταγογράφηση, θα καταχωρίζονται αυτόματα στον ηλεκτρονικό φάκελο του οδηγού, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από τους υπαλλήλους των Περιφερειών.
– Μέσα στο καλοκαίρι «παίρνουν σειρά» οι νέοι οδηγοί και τα οχήματα με τις πλατφόρμες που αφορούν την αρχική χορήγηση άδειας οδήγησης, την έκδοση-αντικατάσταση-μεταβίβαση άδειας κυκλοφορίας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, αλλά και το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα θεωρητικών εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών με θέματα, τα οποία πλέον θα αντλούνται από «τράπεζα θεμάτων», όπως και στις πανελλαδικές, και όχι γνωστών από πριν ερωτήσεων και απαντήσεων.
– Επίσης, ψηφιακό θα γίνει και το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών ΣΕΣΟ (point system). Η παρακολούθηση των παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και της οδικής συμπεριφοράς των καθ’ έξιν παραβατών οδηγών θα γίνεται μέσω ειδικής ψηφιακής εφαρμογής, την οποία θα χρησιμοποιούν και οι πολίτες για να ενημερώνονται online για τους βαθμούς τους στο point system.
– Ολες οι παραπάνω διαδικασίες και τα αντίστοιχα κυβερνητικά έγγραφα που απαιτούν φωτογραφία (άδεια οδήγησης, κάρτα ταχογράφου), αλλά και οι υπόλοιπες (π.χ. η έκδοση διαβατηρίου) θα υποστηριχθούν οριζόντια από τη δημιουργία της εφαρμογής MyPhoto.gov.gr.