Οι εισαγγελείς καλούνται να ερευνήσουν το σκάνδαλο των 500 εκατ. δολαρίων για την αναβάθμιση των 5 αεροσκαφών P-3Β του Πολεμικού Ναυτικού με απευθείας ανάθεση, η οποία έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, αλλά ακόμα, έως τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, παραμένει γράμμα κενό.
Ο 59χρονος Πάνος Καμμένος, ο οποίος διετέλεσε ΥΕΘΑ από 27 Ιανουαρίου 2015 έως 14 Ιανουαρίου 2019, είχε επιδείξει στο ξεκίνημα της θητείας του στον υπουργικό θώκο το 2015, έντονο ενδιαφέρον για την αναβάθμιση των πεπαλαιωμένων P-3Β Orion. Και είχε επιδείξει ενδιαφέρον σε μια χρονική περίοδο που η οικονομία της χώρας μαστιζόταν από τις ασφυκτικές πιέσεις των μνημονιακών υποχρεώσεων και ο κρατικός κορβανάς ήταν άδειος. Ηταν ο άνθρωπος που είχε προτείνει και υποστηρίξει με πάθος και ζέση την άμεση αναβάθμιση των αεροσκαφών P-3Β.
Η μήνυση
Την εισαγγελική διερεύνηση προκάλεσε ο απόστρατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού Παναγιώτης Σταμάτης, ο οποίος κατέθεσε στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη μηνυτήρια αναφορά για τη μη πραγματοποιηθείσα εδώ και εννέα χρόνια σύμβαση του ΥΠΕΘΑ με την εταιρεία Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών P-3Β του Π.Ν. ύψους 499.843.145 δολαρίων.
Κατά κύριο λόγο τα βέλη της μήνυσης «κατευθύνονται» στον κ. Καμμένο και εκ των πραγμάτων και κατά όσων συμμετείχαν στην κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ κατά την οποία ελήφθη και οριστικοποιήθηκε η διακρατική συμφωνία Letter of Acceptance (LOA) για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών από τη Lockheed.
Στην επίμαχη αυτή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, εκτός του κ. Καμμένου, συμμετείχαν ο πρώην πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, ο πρώην αντιναύαρχος, βουλευτής, αλλά και πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας στη δεύτερη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ Ευάγγελος Αποστολάκης ως ο πλέον αρμόδιος, αφού τα αεροπλάνα αυτά είναι στο Πολεμικό Ναυτικό και ο ίδιος ήταν Α/ΓΕΝ και ο πρώην ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος.
Φυσικά η δικογραφία θα πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή λόγω της φερόμενης εμπλοκής των κυρίων Τσίπρα και Αποστολάκη, ενώ ως προς τα μη πολιτικά πρόσωπα θα διαχωριστεί και θα ερευνηθεί από την Εισαγγελία.
Σήμερα τα αεροσκάφη είναι παροπλισμένα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα και στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, χωρίς να γνωρίζει κανείς τι τύχη θα έχουν.
Ετσι, στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ της 15ης Μαρτίου 2015 εγκρίθηκε το σχέδιο διακρατικής συμφωνίας (LOA) για τον εκσυγχρονισμό των επίμαχων πεπαλαιωμένων αεροσκαφών ηλικίας 49 ετών. Ενδεικτικό του πνεύματος που επικρατούσε την επίμαχη κρίσιμη χρονική στιγμή στο ΥΕΘΑ ήταν η εκτίμηση ότι τα αεροσκάφη P-3B «είναι σήμερα (σ.σ.: το 2015) ηλικίας 25 ετών», αγνοώντας ή αποκρύβοντας εντελώς τυχαία ότι είχαν στην πλάτη τους τότε 49 χρόνια.
Ωστόσο, σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα και με διαδικασίες fast-track, δηλαδή προτού καν συμπληρωθούν 20 ημέρες από την έγκριση του ΚΥΣΕΑ, το ΥΕΘΑ έσπευσε να ενεργοποιήσει τη σύμβαση καταβάλλοντας προκαταβολή 45 εκατ. δολαρίων στην ανάδοχο εταιρεία.
Η Lockheed ανέλαβε την υποχρέωση να ολοκληρώσει την αναβάθμιση έως το 2020, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει υλοποιηθεί, παρά το γεγονός ότι η τελευταία δόση καταβλήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020, επισημαίνει το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού κ. Σταμάτης.