Γράφει ο Τάσος Γ. Καπουρνιώτης, Αρχιτέκτονας
Έχω γράψει και άλλη φορά πως αποτελώ μέλος της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας, εκπροσωπώντας (το προσπαθώ!..) όλους εσάς τους πολίτες αυτής της πόλης.
Ένας λόγος λοιπόν περισσότερος να ασχολούμαι με την ομαλή παρουσία, εφαρμογή αυτού που καθιερώθηκε να ονομάζεται Βιώσιμη Κινητικότητα.
Τι είναι όμως Βιώσιμη Κινητικότητα!…
Προέρχεται από την λέξη Βιωσιμότητα (άνετη επιβίωση- διαβίωση), αφορά οτιδήποτε συμβάλει στην άνετη μετακίνηση- παρουσία ανθρώπων και αγαθών στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον.
Με λίγα λόγια (ανάλογα στην εξέλιξη και ανάγκες) ο σύγχρονος σχεδιασμός, ρύθμιση, εφαρμογή, περιφρούρηση της Εργονομίας του περιβάλλοντος διαβίωσής μας.
Για να μην υπάρχουν απορίες… Εργονομία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση της ανθρώπινης απόδοσης, υγείας και ευεξίας άρα και κίνησης, μέσω εμπεριστατωμένης συμβολής στον εκάστοτε σχεδιασμό του περιβάλλοντος διακίνησης, κατοικίας, εργασίας, εργαλείων, μηχανών, μεθόδων.
Βασική αρχή της να θέτει τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ΑΝΘΡΏΠΟΥ στο επίκεντρο του σχεδιασμού.
Όμως Ντ@β@τζήδες που κολλάνε;
Κατ αρχήν να αναφέρω πως ο χαρακτηρισμός αυτός πηγαίνει σε όλους εκείνους που θεωρούν πως μπορούν να κάνουν οτιδήποτε θέλουν, αγνοώντας την ύπαρξη των άλλων.
Όπως όλοι γνωρίζουμε για την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας έχουν θεσπιστεί διάφοροι κανόνες λειτουργίας της, θα αναφέρω αυτούς που αφορούν την Βιώσιμη Κινητικότητα (βασικό θέμα της επιστολής) που καθημερινά καταπατούνται.
_Παράνομη στάθμευση οχημάτων (αρθρ. 34 ΚΟΚ).
Καταπατήσεις κανόνων και απαγορεύσεων.
1. Φαινόμενο καθημερινό… που ανενόχλητα τείνει να γίνει κατεστημένο και που δεν είναι άλλο από την κατάληψη του χώρου σε κάθε πλευρά οποιασδήποτε γωνίας στις διασταυρώσεις των δρόμων, περιοχή που δημιουργείται μέσα στην απόσταση των πέντε (5) μέτρων από την τομή των οικοδομικών γραμμών ή των νοητών προεκτάσεων αυτών…. στην οποία απαγορεύεται η στάθμευση.
Η πραγματικότητα… Ανύπαρκτη περιοχή μόνιμα παράνομα καταπατημένη από σταθμευμένα οχήματα.
Αποτέλεσμα… να δυσχεραίνεται η κυκλοφορία οχημάτων και πεζών, αφού ο ορισμός αυτός έγινε ΌΧΙ για ομορφιά έτσι… γιατί σε κάποιον άρεσε, αλλά γιατί μετά από υπολογισμούς αυτό το κενό χώρου θα επέτρεπε την ορατότητα στους διερχόμενους (οχήματα -ποδήλατα -πεζούς), στις διασταυρώσεις των δρόμων αποτρέποντας τυχόν ατυχήματα.
Το ίδιο άλλωστε συμβαίνει με τους μετατοπισμένους (από διάφορους άσχετους ετσιθελιστές) κάδους αποκομιδής σκουπιδιών μέσα σ αυτές τις περιοχές, με αποτέλεσμα και εδώ την ίδια ενοχλητική παρεμπόδιση.
2. Στάθμευση στα πεζοδρόμια, στις θέσεις στάθμευσης και ράμπες αναπήρων, στις διαβάσεις πεζών.
Συμπεριφορά συνηθισμένη, που προέτρεψε άλλωστε στον χαρακτηρισμό των υπαιτίων από τους αγανακτισμένους πολίτες ως ”Γαϊδούρια”, επικεντρώνοντας στην πεισματάρικη χαρακτηριστική αδιαφορία αυτών των συμπαθητικών κατά τα άλλα τετράποδων.
Άλλη μια ενέργεια χαρακτηριστική του επιπέδου ασχετοσύνης αλλά και λανθάνουσας συνείδησης όλων αυτών, η φράση ”μα έχω αναμμένα τα φλας”… το αποδεικνύει.
_Όριο ταχύτητας εντός πόλεως.
1. Ενώ ο ΚΟΚ ορίζει ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας 50 χλμ./ώρα για τα τετράτροχα οχήματα (που σύντομα σύμφωνα με πληροφορίες θα κατέβει στα 30 χλμ./ώρα) και για τα δίκυκλα (μοτοποδήλατα), 40 χλμ./ώρα, η πραγματικότητα διαφέρει.
Καθημερινά!… τα όρια αυτά καταπατούνται με συχνές υπερβάσεις, αιτίες πολλών ατυχημάτων.
Γεγονότα που παρατηρούνται σε όλες τις κύριες και μη οδικές αρτηρίες, με συχνούς πρωταγωνιστές αναβάτες δικύκλων.
Η επιλογή αυτών των ταχυτήτων έγινε μετά από έρευνες με απώτερο σκοπό την ασφάλεια αλλά και την άνεση και συγχρονισμό της παντός είδους κυκλοφορίας εντός των πόλεων.
Χαρακτηριστικά θα αναφέρω πως η ταχύτητα κίνησης είναι άμεσα συνδεδεμένη λειτουργικά με την προτεραιότητα.
Είναι υπολογισμένη ούτως ώστε να δίνεται η δυνατότητα προσπέλασης και σε εκείνους που δεν την έχουν, για να μην υπάρχουν μπλοκαρίσματα.
Αυτή την δυνατότητα οι υπερβάσεις την μηδενίζουν.
2. Από τον ΚΟΚ ορίζονται και οι διαδρομές κίνησης πάσης φύσεως οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων και των δικύκλων, για την συμπεριφορά των οποίων θα κάνω μνεία αμέσως.
Συγκεκριμένα με την ανοχή των υπευθύνων, θρασύτατα έχουν καταφέρει να επιβάλουν δικούς τους άγραφους κανόνες μετακίνησης, αντιγράφοντας τις κινήσεις της κατσαρίδας.
Ξαφνικά από το πουθενά κάνοντας επικίνδυνους ελιγμούς προσπερνούν από οποιαδήποτε πλευρά και διαδρομή μην υπολογίζοντας τις λεγόμενες ”νεκρές γωνίες” (ή αλλιώς τυφλά σημεία / περιοχές γύρω από το αυτοκίνητό) οι οποίες δεν φαίνονται μέσω των πλευρικών καθρεπτών, ούτε μέσω του κεντρικού εσωτερικού καθρέφτη.
Γωνιές που κάθε αυτοκίνητο έχει και που αμφιβάλω αν γνωρίζουν την ύπαρξή τους, αδιαφορώντας ή αγνοώντας για τον κάθε κίνδυνο ατυχήματος, αλλά και για την απρόσκοπτη κυκλοφορία.
Επίσης οι συγκεκριμένοι θεωρούν πως και οι πεζόδρομοι τους ανήκουν κινούμενοι με ταχύτητα.
3. Άτσαλη οδήγηση, χωρίς την χρήση φλας, αλλάζοντας κατεύθυνση ή οδηγώντας αργά σνομπάροντας τους άλλους.
Οδηγική συμπεριφορά εξίσου επικίνδυνη γιατί εκτός των άλλων προκαλούν εκνευρισμό.
_Κλείσιμο δρόμων.
1. Συχνά παρατηρείται μπλοκάρισμα της κυκλοφορίας από την ασυντόνιστη παρουσία εμποδίων, όπως παρουσία απορριμματοφόρων σε ώρες αιχμής, σταθμευμένα οχήματα απόφραξης αποχετευτικού δικτύου, οδικής βοήθειας, μεταφορών.
Αναμφισβήτητα η παρουσία όλων αυτών αποβλέπει στην διεκπεραίωση κάποιων αναγκαίων εργασιών, όμως τις περισσότερες φορές γίνεται απρογραμμάτιστα, δικτατορικά και μάλλον αυθαίρετα με την εκμετάλλευση κάποιων γενικών ειδικών αδειών και πολλές φορές με τσαμπουκά, ανάλογα του χαρακτήρα του εκάστοτε χειριστή.
2. Απαράδεκτη παρουσία προκλητικά σταθμευμένων δικύκλων κάθε τύπου μηχανοκίνητων και μη (ποδηλάτων), στον χώρο των πεζοδρομίων εμποδίζοντας την διέλευση πεζών.
3. Συνεχής ηχορύπανση από την θορυβώδη παράνομη διέλευση μεταποιημένων μοτοποδηλάτων.
Θλιβερό συμπέρασμα:…
Συμπεριφορές που φανερώνουν αμορφωσιά, ετσιθελισμό, χαμηλό επίπεδου πολιτισμού, άγνοια βασικών αρχών του fair play.
ΝΑΙ!.. Ορισμένες φορές είμαι απόλυτος στα γραφόμενά μου.
Όμως δεν κάνω τίποτε άλλο από το να μεταφέρω παρατηρήσεις και σκέψεις που είναι παρόμοιες με τις δικές σας.
Επιτέλους είμαστε η πλειοψηφία, όλοι αυτοί οι πρωταγωνιστές των αρνητικών συμπεριφορών που αναφέρω πιο πάνω, αποτελούν μειοψηφία απλώς οι ενέργειές τους όντας εκκωφαντικά προκλητικές φαντάζουν πολλές ενώ δεν είναι, ενοχλούν παρεμποδίζοντας και δυσχεραίνοντας την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας, με σοβαρές επιπτώσεις στην άνετη βιωσιμότητα των μελών της.
Ότι ανέφερα δεν αποτελεί γκρίνια αλλά ένα σύνολο απαράδεκτων αιτιών κυκλοφοριακής δυσλειτουργίας με δυσμενή αποτελέσματα στην σωματική, ψυχική υγεία-κατάσταση του καθένα.
Όλα παραπέμπουν σε ενοχλητικά και ταυτόχρονα επικίνδυνα παράσιτα (έμμεσα αρνητικής συμπεριφοράς), που υπάρχουν και ενεργούν σε ένα ζωτικότατο καθημερινά χρονικό διαστήματα της ζωής, που είναι η με οποιοδήποτε μέσο μετακίνηση, με συνέπειες στην σωματική αλλά και ψυχολογική ακεραιότητα.
Κάποιοι προσπαθούν να εφαρμόσουν τους δικούς τους κανόνες δημιουργώντας μια νοσηρή πραγματικότητα, που πρέπει άμεσα να ελεγχθεί και εξαλειφθεί.
Προς στιγμή έχουμε αιφνιδιαστεί και μένουμε πίσω αντιδρώντας μόνο στιγμιαία, ΕΝΏ!… πρέπει να δράσουμε άμεσα.
Διάβασα πως:
”…για να σωθείς από το χάος πρέπει να δεις το χάος κατάματα… να μην φοβηθείς…
…Το μέλλον του κόσμου βρίσκεται σ αυτό που κάνουμε…
…Το μέλλον του κόσμου εξαρτάται από το παρόν, γι’ αυτό άλλωστε βρισκόμαστε εδώ…”