Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024 22:48
ΒόλοςΤοπικά

Θερινές εκπτώσεις 2020: Απώλειες για οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις






Κάθετη πτώση κατέγραψαν οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Ερευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας διαπιστώνει απώλειες για οχτώ στις δέκα επιχειρήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εκπτωτική περίοδο.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα και στον Βόλο τηλεφωνικά με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 350 επιχειρήσεων. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου Αποστόλης Οντόπουλος επιβεβαιώνει τα αποτελέσματα της έρευνας και τοπικά τονίζοντας ότι ο Βόλος ακολουθεί πάντοτε τα τελευταία χρόνια την πορεία των μεγάλων αστικών κέντρων. «Ο αντίκτυπος της πανδημίας είναι μεγαλύτερος στα ανθοπωλεία, στα καταστήματα που ασχολούνται με διοργανώσεις γάμων και στην ένδυση και υπόδηση», προσθέτει.

Η αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού κατά τη διάρκεια του Αυγούστου σε συνδυασμό με τα απαραίτητα για την υγεία των πολιτών μέτρα που ελήφθησαν είχαν δραματικές συνέπειες για την αγορά, η οποία εκτιμάται ότι θα είχε οδηγηθεί σε ολοκληρωτική κατάρρευση χωρίς τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης.

Τα αποτελέσματα

Συγκεκριμένα η έρευνα έδειξε ότι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (81%) πραγματοποίησαν χαμηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι επιδόσεις μάλιστα των επιχειρήσεων ήταν χειρότερες συγκριτικά με το πρώτο δεκαπενθήμερο των θερινών εκπτώσεων τον Ιούλιο, που θεωρείται ότι κινήθηκε καλύτερα σε σχέση με τη συνέχεια των εκπτώσεων.

Παράλληλα, σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν, οι μισές επιχειρήσεις (50%) εκτιμούν πως οι πωλήσεις τους υποχώρησαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Αντίθετα, μόλις μία στις τέσσερις (26%) σημείωσε ηπιότερη πτώση πωλήσεων έως 20%. Οι επιδόσεις αυτές είναι σαφέστερα χειρότερα από τις αντίστοιχες περσινές.

Εξάλλου, μόλις ένας στους δέκα (12%) επιχειρηματίες δήλωσε πως οι πωλήσεις τους ήταν εκείνες που ανέμεναν, αφού είχαν λάβει υπόψη τους την εκδήλωση και τον αντίκτυπο της πανδημίας.

Η αβεβαιότητα από την κρίση υγείας και η εφαρμογή των μέτρων ατομικής προστασίας επηρέασε αρνητικά και την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, καθώς περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (82%) κατέγραψαν συρρίκνωση της επισκεψιμότητας σε σχέση με το 2019. Το 85% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η πανδημία του κορονοϊού επηρέασε σημαντικά την ψυχολογία των καταναλωτών, χαρακτηρίζοντάς την περισσότερο συγκρατημένη σε σχέση με πέρυσι. Οι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (79%) υποστήριξε πως η πανδημία έχει επηρεάσει από μεγάλο έως πολύ μεγάλο βαθμό τη λειτουργία τους, εκτίμηση η οποία, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν αποτελεί έκπληξη.

Το κόστος της προσαρμογής

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι απαντήσεις των επιχειρήσεων σχετικά με το κόστος προσαρμογής στο νέο πλαίσιο λειτουργίας που υπαγορεύει ο Covid-19 φαίνονται μοιρασμένες. Ειδικότερα, το 31% των επιχειρήσεων χαρακτηρίζει το κόστος από μεγάλο έως πολύ μεγάλο ενώ το 30% από μικρό έως πολύ μικρό. Ακόμη, οι μισές επιχειρήσεις (52%) θεωρούν πως η υποχρεωτική χρήση μάσκας στο χώρο του καταστήματος έχει επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του καταστήματος και μόλις μία στις πέντε (19%) πως το έχει επηρεάσει θετικά. Τέλος σχεδόν σε τρεις από τέσσερις επιχειρήσεις (73%) οι πελάτες χρησιμοποίησαν κυρίως κάρτες κατά τις συναλλαγές τους. Η εξοικείωση των πελατών με το πλαστικό χρήμα και τα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής, από την περίοδο επιβολής των capital controls, σίγουρα λειτούργησαν ευνοϊκά προς αυτήν την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η υγειονομική κρίση και τα μέσα ατομικής προστασίας υπαγόρευσαν τον ισχυρό περιορισμό της χρήσης μετρητών.