Aμεσως η ακτοφυλακή βεβαίωσε οκτώ ελλείψεις εκ των οποιων δυο απ’ αυτές έθεταν το πλοιο σε καθεστώς κράτησης “Detain”.
Η πλοιοκτήτρια εταιρία μερίμνησε ωστε να αντικατασταθεί το εν λογω μηχάνημά τις επόμενες μέρες και κατόπιν κάλεσε νηογνώμονα (DNV-GL) και επιθεωρητή σημαίας κράτους ωστε να βεβαιώσουν τις ενέργειες αποκατάστασης με σκοπό η ακτοφυλακή να αρει το detention, δηλαδή να αφήσει το καράβι να φύγει μετά το πέρας της εκφόρτωσης. Αφου το detention εγινε clear 16 Μαρτιου 2019 απο το USCG, την ιδια κιολας στιγμή κατόπιν παραγγελιάς του USCG, το CBP (τελωνείο) εξέδωσε επιστολή κράτησης του πλοίου, υποστηρίζοντας πως το πλοίο εχει υποπέσει σε ποινικές πράξεις και θα πρέπει να γίνει πιο εκτενής έλεγχος.
Αφού το πλοίο στις 20 Μαρτίου εκφόρτωσε το σύνολο του φορτίου, επέστρεψε υποχρεωτικά στο αγκυροβόλιο του Wilmington και περίμενε τις διαπραγματεύσεις των αμερικανικών αρχών με την εταιρία. Την 25 Μαρτίου φτάνει στο πλοίο ένα mail το οποίο περιλαμβάνει περιλάμβανε τους όρους της συμφωνίας. Οι αμερικανικές Αρχές προτείνουν στην πλοιοκτήτρια εταιρία προκειμένου να αποδεσμεύσει το καράβι, να καταστεί η συμφωνία “security agreement”.
“Το mail αναφέρει πως για να αναχωρήσει το πλοίο θα πρέπει να καταβληθεί το ποσο των 700.000$ καθώς και να παραδοθούν στην Αμερικανική Δικαιοσύνη 10 μέλη του πληρώματος χωρίς να έχει απαγγελθεί καμία κατηγορία εναντίον μας” λένε στο protothema.gr μέλη του πληρώματος που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Σύμφωνα με τους ίδιους, η πλοιοκτήτρια εταιρία υπογράφει την συμφωνία προκειμένου να φύγει άμεσα το πλοίο, χωρίς όμως να δώσει το πλήρωμα τη συγκατάθεση του.
Στις 16 Απριλίου γίνεται η αντικατάσταση του πληρώματος, και τα μέλη του παλιού πληρώματος αναγκάζονται να παραμείνουν στις ΗΠΑ, χωρίς διαβατήρια με απαγόρευση εξόδου από την πολιτεία ενώ οφείλουν να δίνουν καθημερινά το παρών σε έναν ειδικό Αμερικανό πράκτορα, κατόπιν υποδείξεως των Αμερικανικών Αρχών. Μάλιστα όλο αυτό το διάστημα έως σήμερα είναι αναγκασμένοι να διαμένουν σε δυο διαφορετικά μοτέλ πάνω σε έναν αυτοκινητόδρομο.
Όπως αναφέρουν μέλη του πληρώματος στο protothema.gr: “Στις 20 Μαρτίου περάσαμε από τη πρώτη ακρόαση αφού οι εισαγγελείς που χειρίζονται υποθέσεις περιβαλλοντικών εγκλημάτων, απήγγειλαν επίσημες κατηγορίες στο πρώτο μηχανικό. Πρόκειται για ψευδείς εγγραφές στο βιβλίο πετρελαίου της μηχανής με σκοπό να συγκαλύψει τη ρύπανση που προκαλούσε μη λειτουργώντας σωστά το σύστημα “oil water separator”, αδίκημα που επισύρει ποινή φυλάκισης έως και έξι χρόνια”.
Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος συνεχίζουν να κρατούνται ως βασικοί μάρτυρες για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Σε παρόμοιες δε υποθέσεις η παραμονή αυτή διήρκεσε από ένα χρόνο έως και δεκαοκτώ μήνες. Το πλήρωμα υποστηρίζει ότι η κράτηση τους είναι παράνομη, διότι, όπως χαρακτηριστικά λένε, “η πλοιοκτήτρια εταιρία θεωρώντας μας ιδιοκτησία της, μας παρέδωσε στις αμερικανικές αρχές χωρίς καμία εγγύηση για το ποτε θα γυρίσουμε σπίτια μας.” “Είναι παράνομο κ αντισυνταγματικό” προσθέτουν, λέγοντας ότι κατηγορούνται για ένα περιστατικό που συνέβη εκτός των χωρικών υδάτων των ΗΠΑ, στα οποία οι Αμερικανικές Αρχές δεν φέρουν καμία δικαιοδοσία.
Το πλήρωμα επικοινώνησε με το υπουργείο Ναυτιλίας ζητώντας την συνδρομή του, ωστόσο ο προξενικός Λιμενάρχης τους ενημέρωσε ότι η Εισαγγελία Πειραιά ανοίγει φάκελο για την διερεύνηση της υπόθεσης, κάτι που σημαίνει ότι ενδέχεται να καθυστερήσει σημαντικά η διαδικασία επιστροφής τους στην Ελλάδα.
Το μοτέλ στο οποίο διαμένουν οι Έλληνες ναυτικοί