Το «F8» είναι το πιο μεγάλο και σημαντικό συνέδριο που διοργανώνει ετησίως το Facebook και αφορά στην τεχνολογία. Κατά τη διήμερη διάρκειά του, κατά κανόνα, παρουσιάζονται τολμηρές καινοτομίες που προοιωνίζονται το θαυμαστό μέλλον του συγκεκριμένου αλλά και γενικώς των social media.
Υπ’ αυτή την έννοια φαντάζει κάπως ρηχό και δευτερεύον το «Secret Crush» («Κρυφή Καψούρα»), μια υπηρεσία συνοικεσίων μέσω Facebook. Μόνο που δεν είναι ακριβώς έτσι, διότι έως το 2020 η «βιομηχανία» των διαδικτυακών υπηρεσιών που στοχεύουν στη διευκόλυνση των γνωριμιών και την ανεύρεση του καταλληλότερου ερωτικού συντρόφου θα κάνει τζίρους της τάξης των 12 δισ. δολαρίων τον χρόνο. Αυτό εκτιμούν ειδικοί αναλυτές στην ιντερνετική αγορά – και ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ μαζί με τους επιτελείς του έτειναν ευήκοον ους. Με το «Secret Crush» το Facebook γίνεται ανταγωνιστής σε μια αγορά όπου δραστηριοποιείται, σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα, η εταιρεία Match Group. Πρόκειται για έναν όμιλο που έχει εστιάσει στις γνωριμίες και έχει δημιουργήσει ένα ολόκληρο δίκτυο εξειδικευμένων διαδικτυακών κόμβων με εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες που αναζητούν ερωτικό σύντροφο. Στο Match Group ανήκουν τα πολυσύχναστα Tinder, OkCupid, Match.com, Hinge, Plenty of Fish και δεκάδες ακόμη συναφή sites. Τα κέρδη που απέφεραν πέρσι ήταν 1,7 δισ. δολάρια.
Κατά συνέπεια, το «Secret Crush» δεν ήταν ένα περιφερειακό, πικάντικο αξεσουάρ στο φετινό συνέδριο «F8». Αντιθέτως, από επιχειρηματική άποψη τουλάχιστον, ήταν το πλέον αξιοσημείωτο. Και ως συγκριτική τάξη μεγέθους, ας αναφερθεί ότι ο Ζάκερμπεργκ εξαγόρασε πριν από επτά χρόνια ολόκληρο το Instagram και το ενσωμάτωσε στον όμιλο Facebook καταβάλλοντας στους ιδρυτές του 1 δισ. δολάρια. Οσο για το κολοσσιαίο πρόστιμο που η αμερικανική Επιτροπή Ελεύθερου Εμπορίου περιμένει να εισπράξει από τα ταμεία του Ζάκερμπεργκ για τις επανειλημμένες παραβιάσεις ιδιωτικών δεδομένων, ανέρχεται σε 3 δισ. δολάρια.
Το Facebook σήμερα χρησιμοποιείται σε μηνιαία βάση από 2,38 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Αυτή η απεραντοσύνη του πλήθους των χρηστών συνεπάγεται αυτομάτως ότι οποιαδήποτε αλλαγή στις υπηρεσίες, οποιοδήποτε νέο εργαλείο επικοινωνίας θα επηρεάσει τη ζωή μεγάλου μέρους της ανθρωπότητας. Οταν, λοιπόν, το «Secret Crush» θα είναι πλήρως λειτουργικό και διαθέσιμο παντού, τότε, μοιραία, θα αλλάξουν συνήθειες και ήθη. Επί του παρόντος αυτή η εξέλιξη μπορεί να μην είναι ευδιάκριτη, είναι πολύ πιθανό όμως ότι πρόκειται για μια καινούρια επανάσταση, η οποία εκκολάπτεται μέσα στη γενικότερη επανάσταση που έφερε στη διανθρώπινη επικοινωνία το Facebook. Αλλά πέραν όλων των άλλων, το «Secret Crush» είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση όπου ο έρωτας συνάντησε το εμπόριο και το χρήμα. Και όποτε συμβαίνει αυτό, το αποτέλεσμα είναι ότι παράγεται ακόμη περισσότερο χρήμα.
Πώς θα γίνεις «Secret Crush»
Επιστροφή στις ρίζες του Facebook είναι, υπό μία έννοια, η προσθήκη του «Secret Crush» στη δέσμη των υπηρεσιών που ήδη προσφέρει. Οταν ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ εισήγαγε την πρώτη εκδοχή του μέσου κοινωνικής δικτύωσης που είχε οραματιστεί ο στόχος του ήταν να δημιουργήσει μια πλατφόρμα γνωριμιών μεταξύ των συμφοιτητών του στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Το «Secret Crush» θα επιτρέπει σε κάθε εγγεγραμμένο χρήστη να επιλέγει έως και άλλα εννέα άτομα προκειμένου να τους δείξει το ερωτικό ενδιαφέρον του. Προϋπόθεση για να λειτουργήσει το κρυφό ταίριασμα αποτελεί, προφανώς, το να είναι όλοι μέλη της κοινότητας του «Secret Crush». Εστω λοιπόν ότι κάποιος σας προσθέτει στη λίστα του, δηλαδή είστε ένας/μία από τους εννέα που του ξυπνούν ερωτικό ενδιαφέρον. Αμέσως θα λάβετε μια ειδοποίηση, κάτι σαν τα ήδη γνωστά αιτήματα φιλίας, η οποία θα σας ενημερώνει ότι «κάποιος φίλος σάς έχει περιλάβει στις κρυφές του καψούρες». Για να υπάρξει ανταπόκριση και συντονισμός των καψούρηδων, θα πρέπει κι εσείς να περιλάβετε στη λίστα με τους δικούς σας μύχιους πόθους το ίδιο άτομο. Αν δεν υπάρξει αυτή η σύμπτωση ερωτικών επιθυμιών, δεν θα μάθετε ποτέ ποιος ή ποια σας ποθεί και σας ορέγεται. Το «Secret Crush» απευθύνεται μόνο σε συναινούντες εραστές που, τρόπον τινά, αλληλο-καμακώνονται και εν πάση περιπτώσει φλερτάρουν εξ αποστάσεως.
Πάντως, εκ μέρους του Facebook η φιλοδοξία είναι να εγγραφούν στη νέα υπηρεσία τελικά και όσοι δεν αναζητούν διακαώς ερωτικό ταίρι. Αλλά η περιέργεια για το ποιος μπορεί να τις/τους γουστάρει θα είναι τόσο μεγάλη ώστε θα τους ωθήσει να αποκτήσουν πρόσβαση στο «Secret Crush».
Στην παρούσα φάση η υπηρεσία συνοικεσίων του Facebook είναι διαθέσιμη στον Καναδά, στο Μεξικό, στην Κολομβία, στην Αργεντινή και σε περίπου 15 ακόμη χώρες της Νότιας Αμερικής και της Ασίας. Ο υπόλοιπος κόσμος θα πρέπει να κάνει υπομονή μέχρι να βρει το ταίρι του. Ακόμη και οι Αμερικανοί δεν θα μπορέσουν να δοκιμάσουν στην πράξη το «Secret Crush» πριν από τον Σεπτέμβριο του 2019. Για την Ελλάδα ή έστω την Ευρώπη γενικώς δεν έχει ανακοινωθεί καμία ημερομηνία για την έλευση της social media προξενήτρας. Και, δυστυχώς, εάν κάποιος δεν είναι χρήστης της υπηρεσίας, δεν μπορεί καν να λάβει το μήνυμα ότι κάποιος τον «κρυφογουστάρει», όπως θα λέγαμε στην καθομιλουμένη.
Ενα νέο Facebook
Στην κεντρική ομιλία του ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να καταστήσει απολύτως σαφές ότι το Facebook έχει ως υπέρτατη αξία την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Οι αποκαλύψεις για το πώς το μέσο αξιοποιεί τα στοιχεία των χρηστών του ερήμην τους, σκάνδαλα πρώτου μεγέθους όπως το Cambridge Analytica κ.ά., αναγκάζουν τον Ζάκερμπεργκ να διαφημίζει ότι η ιδιωτικότητα των χρηστών του είναι απολύτως διασφαλισμένη. Εκτός από τα αστρονομικά πρόστιμα, το Facebook έχει δεχτεί σφοδρά πλήγματα ως προς το κύρος και την αξιοπιστία του. Οι βαριές καταγγελίες, οι δίκες, οι παραστάσεις του Ζάκερμπεργκ ενώπιον των αρμόδιων κρατικών αρχών στις ΗΠΑ και οι απολογίες του που σκηνοθετούνται σαν χολιγουντιανές υπερπαραγωγές αποτελούν δυσφήμηση για το Facebook. Γι’ αυτό λοιπόν ο Ζάκερμπεργκ στο «F8» θέλησε να διαβεβαιώσει την υφήλιο ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος διαρροής, υποκλοπής ή εκμετάλλευσης δεδομένων. Εισάγονται νέες μέθοδοι κρυπτογράφησης, ειδικά για την ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ χρηστών του Messenger, του WhatsApp αλλά και του Instagram.
Ανεξαρτήτως των ηθικών αξιών που επικαλείται ή ερμηνεύει κάθε φορά ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, το Facebook παραμένει η επιχείρηση που του έχει επιτρέψει να συγκαταλέγεται στους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη. Το Messenger είναι ένα χρυσωρυχείο με πάνω από 40 εκατομμύρια επιχειρήσεις έτοιμες να επενδύσουν στην αξιοποίησή του, κάτι που δεν διαφεύγει την προσοχή του Ζάκερμπεργκ. Γι’ αυτό και αποκάλυψε ότι τα 300.000 ρομπότ που υποστηρίζουν τις διαφημίσεις στο Messenger θα ενισχυθούν με ένα καινούριο ψηφιακό εργαλείο, το οποίο αναμένεται να βελτιώσει θεαματικά την ταχύτητα προσαρμογής των διαφημίσεων στις εξατομικευμένες προτιμήσεις ή απαιτήσεις των χρηστών-καταναλωτών.
Χαρακτηρίζοντας τη νέα εκδοχή του Facebook ως την πιο ριζικά καινοτόμο της τελευταίας πενταετίας, ο Ζάκερμπεργκ παρουσίασε μια κατάλευκη αρχική σελίδα με έμφαση στις «Ομάδες» και οτιδήποτε έχει να κάνει με κοινότητες χρηστών. Η δέσμη των αλλαγών στο ανανεωμένο Facebook φέρει την κωδική ονομασία FB5 (επειδή είναι η 5η εκ βάθρων επανασχεδίαση της πλατφόρμας) και περιλαμβάνει πλήθος τεχνικών αλλαγών, αθέατων μεν αλλά πολύ ουσιαστικών, με στόχο την ταχύτερη και πιο ασφαλή ικανοποίηση οποιασδήποτε ανάγκης έχει ο χρήστης.
Instagram χωρίς like
Η αλλαγή όμως που θα βυθίσει, ενδεχομένως, σε απόγνωση τους ψυχαναγκαστικούς με τα «like» χρήστες (αλλά και όσες περσόνες εξαργυρώνουν αυτού του είδους τη δημοτικότητα) είναι μια νέα έκδοση του Instagram που είναι διαθέσιμη σε πιλοτική μορφή μόνο στον Καναδά. Η καινοτομία εν προκειμένω έγκειται στη δυνατότητα να αποκρύπτεται από την κοινή θέα ο αριθμός των επιδοκιμαστικών σχολίων που προσελκύει κάθε φωτογραφία του χρήστη. Κατ’ αυτό τον τρόπο υποτίθεται πως, αντί για τη μαζικότητα των like, το ενδιαφέρον θα μετατοπιστεί στην ποιότητα του περιεχομένου που αναρτάται στο Instagram.
Στη νέα εποχή του Facebook, το Messenger θα καθιστά δυνατή την ταυτόχρονη παρακολούθηση του ίδιου βίντεο από δύο διαφορετικούς χρήστες ακόμη κι αν ανάμεσά τους μεσολαβούν ωκεανοί και ήπειροι. Μία από τις πιο εντυπωσιακές ανακοινώσεις που έγιναν στο φετινό συνέδριο «F8» αφορούσαν στην Oculus, μία από τις θυγατρικές του Facebook. Η εταιρεία αυτή σχεδιάζει και παράγει συσκευές εικονικής πραγματικότητας που εξωτερικά μοιάζουν με μάσκες – τις οποίες ενίοτε φορούν και πρωθυπουργοί κατά τις επισκέψεις τους σε βιομηχανικά προηγμένες χώρες της Απω Ανατολής. Η Oculus διαθέτει δύο νέες συσκευές, την Quest και την Rift S, για μια ασύγκριτα πλούσια εμπειρία στην απόλαυση των βιντεο-παιχνιδιών, χωρίς τους περιορισμούς των καλωδίων σύνδεσης, εφόσον λειτουργούν ασύρματα.
Και για όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις στο προκεχωρημένο τεχνολογικό μέτωπο της Τεχνητής Νοημοσύνης, το Facebook ανακοίνωσε ότι έχει θέσει σε κανονική υπηρεσία επαγρύπνησης ρομπότ-φύλακες. Βασισμένες στην Τεχνητή Νοημοσύνη, οι έξυπνες αυτές μηχανές εκπαιδεύονται στην ανίχνευση φραστικής βίας και παρενόχλησης, κακόβουλων παρεμβάσεων στην κοινωνική και πολιτική ζωή, στη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων και, πάνω από όλα, στην αναχαίτιση της φιλολογίας του μίσους.