Σε… αναμμένα κάρβουνα βρίσκονται χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων σε όλη τη χώρα καθώς πλησιάζει η λήξη της προθεσμίας (την ερχόμενη Παρασκευή, 31/5) για την υποβολή δηλώσεων σχετικά με τον Κανονισμό Πυροπροστασίας για ακίνητα κοντά και μέσα σε δασικές εκτάσεις. Παρά το γεγονός ότι για τη φετινή αντιπυρική περίοδο υποχρεωτική είναι η εφαρμογή μόνο των διατάξεων προληπτικής πυροπροστασίας, πληθαίνουν οι φωνές όσων ζητούν παράταση για την υποβολή των δηλώσεων, για τεχνικούς κυρίως λόγους.
Παράταση, άλλωστε, ζητείται και για την υποβολή των δηλώσεων για τους καθαρισμούς οικοπέδων, η πλατφόρμα για τις οποίες έχει ανοίξει και, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θα παραμείνει άτυπα ανοιχτή δεχόμενη δηλώσεις και μετά τη λήξη της προθεσμίας. Αντίστοιχα, για την περίπτωση του Κανονισμού Πυροπροστασίας για ακίνητα που βρίσκονται κοντά ή μέσα σε δασικές εκτάσεις, η πλατφόρμα δεν έχει ανοίξει ακόμα, με τις δηλώσεις να κατατίθενται από τους τεχνικούς επιστήμονες –στους οποίους πρέπει να απευθύνονται οι υπόχρεοι ιδιοκτήτες ακινήτων- στους οικείους Δήμους.
Με ένα μεγάλο ποσοστό των ΟΤΑ, ωστόσο, να δηλώνει αδυναμία να διεκπεραιώσει τη διαδικασία και να προχωρήσει τους ελέγχους που προβλέπονται από την ΚΥΑ για τα ακίνητα πλησίον ή εντός δασών, δασικών εκτάσεων και αλσών, αναμένεται και εδώ η απάντηση του αρμόδιου Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε όσους ζητούν αναστολή του μέτρου για φέτος ή (νέα) «γενναία» παράταση (μεταξύ των οποίων η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων και η ΠΟΕ-ΟΤΑ).
Ο κανονισμός εκτιμάται ότι αφορά περισσότερους από ένα εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα, αφορά τα ακίνητα που έχουν κτίσμα και βρίσκονται εντός δασών, δασικών οικοσυστημάτων, δασικών εκτάσεων, σε χορτολιβαδικές εκτάσεις που βρίσκονται επί ηµιορεινών, ορεινών και ανώµαλων εδαφών, είτε είναι δηµόσιες, είτε αναγνωρισµένες ως ιδιωτικές.
Αφορά επίσης τα ακίνητα με κτίρια σε πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις (µη ορεινές ή ηµιορεινές και µη κείµενες επί ανώµαλων εδαφών), τα οποία βρίσκονται εν όλω ή εν µέρει εντός ακτίνας 300 µέτρων από τα όρια δασικών εκτάσεων. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται και για τους ιδιοκτήτες ακινήτων µέσα σε περιαστικό πράσινο και σε κηρυγµένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις ή που βρίσκονται µέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών.
Ο Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων, εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων, επικεντρώνεται στα πρόσθετα μέτρα για την προστασία από τις φωτιές τόσο του περιβάλλοντος χώρου, δηλαδή των υπαίθριων κατασκευών, των φυτεύσεων, των επιστρώσεων των ακάλυπτων χώρων κ.ά., όσο και του εξωτερικού μέρους των κτιρίων, δηλαδή των κουφωμάτων, των στεγών, του υλικού των τοίχων κ.ά.
Προβλέπει μέτρα όπως η υποχρεωτική περίφραξη ακόμα και για υφιστάμενα κτίρια, η αντικατάσταση ή προσθήκη σίτας με μεταλλικές ίνες στα κουφώματα του κτιρίου, για τα ακίνητα υψηλής και ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας, αλλά και την επένδυση του κτιρίου με άκαυστα υλικά (όπως πέτρες, τούβλα) σε περίπτωση ανακαίνισης.
Ο κανονισμός, λαμβάνοντας υπόψη διάφορες παραμέτρους, όπως ο αριθμός των πυρκαγιών, οι καμένες εκτάσεις και το ποσοστό τους επί της συνολικής έκτασης ανά νομό, η μορφολογία και η βλάστηση της περιοχής, η συχνότητα συμβάντων και οι υποδομές (μεταξύ άλλων) χωρίζει τα ακίνητα σε τέσσερις κατηγορίες επικινδυνότητας: χαμηλή, μεσαία, υψηλή και ιδιαίτερα υψηλή, καθορίζοντας τα μέτρα που απαιτούνται και τα οποία ποικίλλουν, από τον καθαρισμό των προαύλιων εκτάσεων, την κατασκευή συμπαγών περιφράξεων και τη διάνοιξη οδών μέχρι την κατάρτιση σχεδίου έκτακτης ανάγκης ανά ακίνητο.
Σε κάθε περίπτωση, τα αναγκαία μέτρα ανά ακίνητο θα καθορίζονται από τεχνικό επιστήμονα, ο οποίος και θα καταρτίζει το πόρισμα αξιολόγησης του κτιρίου.
Η πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα
Στο μεταξύ χθες, τέθηκε σε λειτουργία η νέα ψηφιακή πλατφόρμα δήλωσης καθαρισμού των οικοπέδων και λοιπών ακάλυπτων χώρων εντός σχεδίου και εντός οικισμών (https://akatharista.apps.gov.gr) από τα Υπουργεία Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που σκοπός της είναι η δήλωση και κατ’ επέκταση η τήρηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τους να προβαίνουν σε ετήσιο καθαρισμό τους ώστε να προλαμβάνονται και να αποφεύγονται πυρκαγιές εντός του αστικού ιστού.
Μέσω της πλατφόρμας αυτής οι Δήμοι, μέσω καταγγελιών και επιτόπιων ελέγχων θα εντοπίζουν τα ακαθάριστα οικόπεδα και στην συνέχεια θα μπορούν να διασταυρώνουν εάν οι πολίτες έχουν υποβάλει δήλωση καθαρισμού και να τους ενημερώσουν για την υποχρέωσή τους να προχωρήσουν σε εργασίες.
Την ίδια ημέρα, η ΠΟΜΙΔΑ απέστειλε επιστολή με αίτημα για εκλογίκευση της νομοθεσίας για τον καθαρισμό των οικοπέδων προς τον υπουργό και τον υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Β. Κικίλια και Χ. Τριαντόπουλο, ζητώντας μεταξύ άλλων την αναστολή και εν συνεχεία μείωση του προστίμου των 1.000 ευρώ, την προηγούμενη ειδοποίηση των ιδιοκτητών από τους Δήμους ως προυπόθεση για κάθε πρόστιμο ή ποινική δίωξη και άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις, ώστε αυτές να είναι λογικές, εφαρμόσιμες και αποτελεσματικές.
Για το 2024 – την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο, η ΠΟΜΙΔΑ ζητά:
«1. Παράταση της ημερομηνίας υποβολής δήλωσης στο «Εθνικό Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών» του αρ. 53Α του Ν. 4662/2020 («Εθνικό Μητρώο») τουλάχιστον μέχρι τις 30.06.2024, δεδομένου ότι αυτή τέθηκε σε λειτουργία μόλις εχθές το βράδυ, ήτοι στις 26.05.2024, μόλις δηλαδή πέντε (5) ημέρες πριν την συμπλήρωση της προθεσμίας υποβολής δήλωσης!
2. Αναστολή εφαρμογής για το 2024 των διατάξεων του προστίμου των 1.000 ευρώ σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης (παρ. 5, αρ. 53Α, Ν. 4662/2020) και του ποινικού αδικήματος της υποβολής ψευδούς δήλωσης (παρ. 7, αρ. 53Α, Ν. 4662/2020), δεδομένου ότι σε περίπτωση μη υποβολής της δήλωσης στο «Εθνικό Μητρώο» τεκμαίρεται ως αυτομάτως παρασχεθείσα η συναίνεση καθαρισμού (παρ. 6, αρ. 53Α, Ν. 4662/2020), οπότε σε περίπτωση μη εκπλήρωσης και της υποχρέωσης καθαρισμού o Δήμος δικαιούται να επιβάλλει στον υπόχρεο πρόστιμο 0,50 €/τ.μ. με ελάχιστο ποσό τα 200 ευρώ (υποπερ. 26, περ. β, παρ. Ι, άρθρο 75, Ν. 3463/2006) και καταλογισμό της δαπάνης καθαρισμού (παρ. 6, αρ 53Α, Ν. 4662/2020)».