Ανάμικτες προβλέψεις κάνουν οι εκπαιδευτικοί για τις βάσεις 2019 που θα διαμορφωθούν για την εισαγωγή στα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας.
Από τα στοιχεία που έχουν μέχρι στιγμή στη διάθεσή τους, οι εκπαιδευτικοί «βλέπουν» ως ιδιαίτερα πιθανή την πτώση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ για το 2ο και 3ο επιστημονικό πεδίο.
Οπως εξηγούν, ωστόσο, δεν θα ισχύσει το ίδιο για τις βάσεις εισαγωγής για το 1ο και 4ο πεδίο καθώς το επικρατέστερο σενάριο είναι να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2018.
Βάσεις 2019: Οι τρεις καθοριστικοί παράγοντες
Οι εκπαιδευτικοί, όπως επισημαίνει το «Εθνος της Κυριακής», τονίζουν ότι είναι πάρα πολύ νωρίς ώστε κάποιος να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις για την πορεία των βάσεων, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εξετάσεις και βέβαια δεν έχει προχωρήσει η βαθµολόγηση των γραπτών.
Οι υποψήφιοι, ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι βάσεις διαμορφώνονται από τρεις κύριους παράγοντες:
α) από τον αριθμό των εισακτέων
β) από τη δυσκολία των θεμάτων – επιδόσεις υποψηφίων
γ) από τις επιλογές των υποψηφίων στα μηχανογραφικά δελτία
Από τους τρεις παραπάνω παράγοντες που θα καθορίσουν τις βάσεις 2019 ο μόνος που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ο αριθμός των εισακτέων, που είναι ελαφρά αυξημένος το 2019, συγκριτικά με το 2018.
Μέτριες επιδόσεις «ρίχνουν» τις βάσεις
Παρότι δεν υπάρχει συνολική εικόνα, από τα γραπτά που εξετάζονται μέχρι στιγμής προκύπτει ότι οι επιδόσεις είναι μέτριες σχεδόν σε όλα τα μαθήματα. Οπως σημειώνει το «Εθνος της Κυριακής», χαρακτηριστικά μέτριες είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων στη Νεοελληνική Γλώσσα, στα Αρχαία, στα Μαθηματικά και στη Φυσική.
Οι χαμηλές επιδόσεις στη Φυσική, που είναι βασικό μάθημα του 2ου πεδίου, αναμένεται να οδηγήσουν σε πτώση των βάσεων στο συγκεκριμένο πεδίο. Την ίδια στιγμή, σύµφωνα µε µαθηµατικούς, οι ασκήσεις στα Μαθηµατικά ήταν κλιµακούµενης δυσκολίας και συνεπώς µπορούσαν να ανταποκριθούν οι περισσότεροι υποψήφιοι. Παρά ταύτα, άριστες βαθµολογίες -δηλαδή της τάξης άνω του 18- θα επιτύχουν ελάχιστοι υποψήφιοι, καθώς τα θέματα κάλυπταν µεγάλο εύρος της ύλης, ενώ το ∆’ ζήτηµα ήταν αυξηµένης δυσκολίας.
Υψηλής δυσκολίας, κατά το ίδιο δημοσίευμα, ήταν και τα θέματα που «έπεσαν» στη Χημεία, ενώ προβλήματα εντόπισαν οι μαθητές και στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
Τι ισχύει για Αρχαία Ελληνικά και την κατεύθυνση Οικονομίας και Πληροφορικής
Από τα γραπτά που έχουν εξεταστεί μέχρι σήμερα προκύπτει ότι το ποσοστό που θα κινηθεί κάτω της βάσης, προβλέπεται πάρα πολύ υψηλό (πέρυσι ήταν 83,17%) για την κατεύθυνση Οικονοµίας και Πληροφορικής.
Για τα Αρχαία Ελληνικά, σύμφωνα με το «Εθνος», οι εκτιµήσεις των φιλολόγων είναι θετικές και τονίζουν ότι τα θέµατα ήταν κατανοητά και αναµενόµενα. Το διδαγµένο από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα και οι ερωτήσεις που το συνόδευαν ήταν απλές, ενώ το παράλληλο µεταφρασµένο κείµενο που δόθηκε ήταν απόσπασµα από τον «Προµηθέα ∆εσµώτη» του Αισχύλου και υπήρχε στο σχολικό βιβλίο.
Το αδίδακτο κείµενο από τον «Κυνηγετικό» του Ξενοφώντα δεν παρουσίασε ιδιαίτερες δυσκολίες στην επεξεργασία του, ενώ η νοηµατική ερώτηση που ζητήθηκε για πρώτη φορά στις εξετάσεις, σύµφωνα µε τη φιλοσοφία του νέου προγράµµατος σπουδών, ήταν καλά διατυπωµένη.
Ελάχιστοι οι «άριστοι» στις Πανελλήνιες 2019
Πάντως οι καθηγητές τόσο των δηµόσιων σχολείων που διδάσκουν το µάθηµα όσο και των φροντιστηρίων επισηµαίνουν ότι το ποσοστό των υποψηφίων που θα κατακτήσει το άριστα δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 5%-7% -γεγονός που θα διαδραματίσει ρόλο στη διαμόρφωση των βάσεων 2019. Πέρυσι στο µάθηµα αυτό εξετάστηκαν 28.902 υποψήφιοι και το 37% έγραψε κάτω από τη βάση. Στα Αρχαία Ελληνικά οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι σχεδόν κάθε χρόνο µέτριες και συνήθως οι πολλοί υποψήφιοι «συνωστίζονται» στις µεσαίες βαθµολογίες (13-15).
Στο µάθηµα της Νεοελληνικής Γλώσσας οι υποψήφιοι εξετάστηκαν σε ένα κείµενο από το βιβλίο του Νορµπέρτο Μπόµπιο, Ιταλού φιλοσόφου, πολιτειολόγου και πολιτικού, το «Μέλλον της ∆ηµοκρατίας». Οι µαθητές λένε ότι τα πήγαν καλά, αλλά οι διορθωτές φαίνεται ότι έχουν άλλη γνώµη και όπως τονίζουν, λίγοι κατάφεραν να διαπραγµατευθούν µε επιτυχία το θέµα. Μάλιστα οι ίδιοι τονίζουν ότι εξαιρετικά σπάνια εντοπίζουν γραπτό άριστων επιδόσεων (18-20).
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών καθηγητής έστειλε επιστολή προς υποψηφίους ζητώντας συγγνώμη για τη δυσκολία των θεμάτων που επιλέχθηκαν.