Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024 13:45
ΒόλοςΤοπικά

Ζ. Μακρή: «Η επαγγελματική εκπαίδευση ως εναλλακτική, σοβαρή επιλογή για τους πολλούς»






Ιδιαιτέρως επικριτική ήταν η πρόεδρος της ειδικής, μόνιμης επιτροπής περιφερειών και βουλευτής Μαγνησίας Ζέττα Μ. Μακρή, κατά την τοποθέτησή της, στην Ολομέλεια της Βουλής,την Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2020, για την στάση, που επέδειξε ο ΣΥΡΙΖΑ, στην συζήτηση, στην αρμόδια επιτροπή, για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που αφορά στην αναβάθμιση του εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης και στην πιστοποίησή του.

Η κ. Μακρή ξεκίνησε την τοποθέτησή της συγχαίροντας την Υπουργό Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως και τους συνεργάτες της, που εισηγήθηκαν, από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων τους, πολύ σημαντικά, ορθολογικά και καινοτόμα νομοσχέδια – νόμους πια – και μεταρρυθμίσεις, που, καίτοι απαραίτητοι, απουσίαζαν. Και συνέχισε: «θεωρώ επιβεβλημένη αυτή την επαινετική αναφορά γιατί έχω διαπιστώσει ότι, μονότονα και με πολιτική ένδεια, η αντιπολίτευση επιχειρεί να αντικρούσει, γιατί δεν μπορεί να αποδομήσει, τις πρωτοβουλίες τόσο για την ανώτατη εκπαίδευση, όσο και για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης και του ιδιωτικού σχολείου, που αφήνουν θετικό αποτύπωμα στο έργο του Υπουργείου. Οι αντιρρήσεις, δυστυχώς, αντί να συμβάλουν σε βελτιώσεις, εξαντλούντο και εξακολουθούν να εξαντλούνται σε διαξιφισμούς, αστήρικτες χιλιοειπωμένες διαπιστώσεις για δήθεν ταξικές επιλογές αλλά και σταθερές αναφορές στην τρέχουσα επικαιρότητα, άσχετες με την νομοθετική πρωτοβουλία».

Η κ. Μακρή συνέχισε, επισημαίνοντας ότι: «οι αριθμοί είναι αμείλικτοι, την στιγμή, που η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί και ρυθμίζει, με την αντιπολίτευση να αντιδικεί, χωρίς προτάσεις! Σύμφωνα με έρευνες του CEDEFOP, το 2020, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην Ε.Ε. με επίδοση 23/100, μαζί με την Ισπανία, ως προς τον Ευρωπαϊκό Δείκτη Δεξιοτήτων ΕSI, που δείχνει κατά πόσο το ανθρώπινο δυναμικό διαθέτει τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της οικονομίας. Επιπλέον, ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το δεδομένο, ότι, στην μετά την οικονομική κρίση εποχή, το 47% των ελληνικών επιχειρήσεων θεωρούν ότι η έλλειψη δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί μείζον εμπόδιο για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των επενδύσεών τους. Σε αυτό, έρχεται να προστεθεί και το γεγονός, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ, ότι το 42,6% των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει δυσκολία κάλυψης κενών θέσεων εργασίας μεσαίου επιπέδου, εξαιτίας, κυρίως, της έλλειψης των κατάλληλων δεξιοτήτων και της απαιτούμενης εργασιακής εμπειρίας. … Η ίδια κατάσταση συναντάται και στην συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση ενηλίκων. Το ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού, που συμμετείχε σε εκπαίδευση και κατάρτιση το 2018 ήταν 4,5% όταν ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι 12,1%, δηλαδή 24η θέση στην ΕΕ, ενώ η συμμετοχή εργαζομένων σε προγράμματα κατάρτισης, το 2016, στην Ελλάδα ήταν 18,5% ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. ήταν 40,8%. Την ίδια χρονιά, το 2016, σύμφωνα με την ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ, σε έρευνα σε άτομα ηλικίας 25-64, που είχαν συμμετάσχει σε προγράμματα κατάρτισης ενηλίκων, λιγότεροι από τους μισούς (46,6%) είχαν δηλώσει ότι «το πρόγραμμα με βοήθησε να αποδίδω καλύτερα στη δουλειά μου».

Η βουλευτής τόνισε ότι «θα πρέπει, επιτέλους, όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν είναι η ύστατη λύση για τους λίγους, όταν αυτοί βρίσκονται μπροστά σε επαγγελματικά και εκπαιδευτικά αδιέξοδα. Αντίθετα, θα πρέπει να είναι η επιλογή για τους πολλούς. Η εναλλακτική, σοβαρή επιλογή, που θα προσφέρει στους νέους μας εξαιρετικές προοπτικές καριέρας αλλά και ποιοτικές θέσεις εργασίας, που θα τους αποτρέψει από την δύσκολη και, πολλές φορές, δυσβάστακτη επιλογή της μετανάστευσης. ….. Ορθά, λοιπόν, με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, καθιερώνεται το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, κατά αντιστοιχία με το ισχύον Ευρωπαϊκό, εκκρεμότητα από το 2011. Διασυνδέεται η αγορά εργασίας με τις απαιτήσεις της οικονομίας για συγκεκριμένες ειδικότητες και για τεχνικά επαγγέλματα, με απαραίτητες ρυθμίσεις, όπως η σύσταση ενός Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθώς και με την σύσταση 13 Περιφερειακών Συμβουλίων, που θα ανιχνεύουν και θα διαγιγνώσκουν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και θα καθορίζουν τις ειδικότητες και το curriculum των εκπαιδευτικών δομών. Ενώ, αναβαθμίζονται οι δομές και τα προγράμματα, απλουστεύονται οι διαδικασίες και βελτιώνεται ο τρόπος πιστοποίησης».

Η κ. Μακρή κατέληξε: «και σε αυτή την νομοθετική πρωτοβουλία, η αντιπολίτευση αντιδρά, βλέπει εχθρούς, κρυμμένα σχέδια εξόντωσης ανηλίκων εργαζομένων, προσπάθεια εκμετάλλευσης υπέρ των μεγάλων συμφερόντων και δεν αναγνωρίζει, έστω και αργά, την αναγκαιότητα να αναπτυχθούν οι οριζόντιες δεξιότητες του καθενός και της κάθε μίας, όπως η ευέλικτη αντιμετώπιση των αλλαγών, η ικανότητα για μάθηση νέων πραγμάτων, η προώθηση των επικοινωνιακών ικανοτήτων αλλά και των ικανοτήτων συνεργασίας, καθώς και η σύνθεση των οργανωτικών ικανοτήτων σε συνδυασμό με την ανάληψη πρωτοβουλίας. Η σμίλευση τέτοιων δεξιοτήτων θα οπλίσει τους πολίτες με χαρακτηριστικά λειτουργικότητας, ορθολογισμού, προσαρμοστικότητας στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, ενσυναίσθησης και κριτικής σκέψης και θα προάγει την αμοιβαιότητα, την συλλογική ετοιμότητα και την κοινωνική ευθύνη».