Στον ψηφιακό μετασχηματισμό της διαδασκαλίας και τη νέα εκπαιδευτική πρόταση που γίνεται πράξη από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρθηκε η Υφυπουργός και βουλευτής Μαγνησίας στο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας.
Ολόκληρη η ομιλία της Ζέττας Μακρή:
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της παραδοσιακής διδασκαλίας αποτελεί την νέα εκπαιδευτική πρόταση στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο.
Οι πρωτόγνωρες συνθήκες της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης επέφεραν αλλαγές, που έπρεπε να αντιμετωπιστούν άμεσα, συντονισμένα, ουσιαστικά, στοχευμένα και τάχιστα!
Η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες έπρεπε να συνεχιστεί χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς ως προς τη διδακτέα ύλη, τους μαθησιακούς στόχους, τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Τα μαθήματα διδάχθηκαν κανονικά, η ύλη καλύφθηκε, σύμφωνα με το πρόγραμμα, μαθητές και εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν τα ψηφιακά μέσα και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Η επιβεβλημένη αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολικών μονάδων τυπικής εκπαίδευσης, ήταν η αρχή ενός πολύπλευρου και απαιτητικού εγχειρήματος, που έδωσε ώθηση στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και οδήγησε στον ψηφιακό μετασχηματισμό του.
Η μαθησιακή διαδικασία συνεχίστηκε κανονικά μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας.
Για πρώτη φορά στη χώρα μας, όταν όλες οι σχολικές μονάδες έκλεισαν εξ αιτίας της πανδημίας το Νοέμβριο του 2020, πραγματοποίησε καθημερινά τηλεκπαίδευση το σύνολο της σχολικής κοινότητας που αγγίζει τα 1,6 εκατομμύρια μέλη.
Το σύνολο των εκπαιδευτικών έχει εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και υλοποιούνταν καθημερινά πάνω από 39.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και πάνω από 54.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά.
Ήμασταν και είμαστε συνεχώς σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο μελέτησε στενά τις επιπτώσεις της απομάκρυνσης από τη δια ζώσης διδασκαλία και της εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μαθητές/μαθήτριες και έστειλε οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τη διάγνωση της μαθησιακής κατάστασης, τη διαχείριση της διδακτικής ύλης και την κάλυψη ενδεχόμενων μαθησιακών κενών, που διαπιστώθηκαν.
Ας δούμε μαζί τη νέα πρακτική, στην οποία μας εισήγαγε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Τα ψηφιακά μέσα έθεσαν τις βάσεις για ένα περιβάλλον διαδραστικό, αποδοτικό και γοητευτικό, μέσα από μια αμιγώς διαδικτυακή διαδρομή.
Αξιοποιήσαμε κάθε ευκαιρία και δημιουργήσαμε τις συνθήκες, ώστε όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην ψηφιακή γνώση.
Δεν ήταν εύκολο αλλά, σίγουρα, άξιζε όλον τον κόπο κ την πορεία, η κάλυψη του ψηφιακού χάσματος στην εκπαίδευση.
Η χρήση των ψηφιακών μέσων οδήγησε, με μεγάλο διασκελισμό, στην ψηφιακή διάσταση της διδακτικής πράξης.
Αυτή είναι, λοιπόν, η νέα μας πραγματικότητα, αυτή που μέσα της μορφώνονται τα παιδιά μας, μαθητές και φοιτητές.
Αποδεχόμαστε τις νέες προκλήσεις και ενσωματώνουμε την τεχνολογία στη διδακτική πρακτική, μέσω των ψηφιακών εφαρμογών, που αναβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Τώρα επιβεβαιώνουμε ότι οι δυνατότητες υπήρχαν, τώρα ξέρουμε ότι οι δεξιότητες είναι στο χέρι μας, τώρα μπορούμε να προχωρήσουμε στη νέα εποχή της μάθησης, της διδασκαλίας, της Παιδείας.
Η τηλεκπαίδευση είναι η αναμφισβήτητη κατάκτηση της εκπαιδευτικής και σχολικής κοινότητας και η ψηφιακή εκπαίδευση είναι η υποδομή, που συμπληρώνει και εξελίσσει τις απεριόριστες δυνατότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Μέσα από τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας και των περιορισμών, οι εκπαιδευτικοί μας ισχυροποίησαν τα θεμέλια της Παιδείας υιοθετώντας, αξιοποιώντας και μεταδίδοντας τη σπουδαιότητα της τεχνολογίας στην καθημερινή πρακτική, τη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση.
Στις δυσκολίες, στις αμφιβολίες και στις αντιδράσεις αντιπαραβάλλω το επίτευγμα της καθολικής τηλεκπαίδευσης και την ένταξη των ψηφιακών μέσων στην διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, ως συμπληρωματικό μέσο με θετικό πρόσημο στην ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης.
Αντιπαραβάλλω την επόμενη ημέρα. Αντιπαραβάλλω το σύγχρονο σχολείο που ακολουθεί ή και καθοδηγεί τις παγκόσμιες τάσεις και εξελίξεις.
Η νέα πραγματικότητα στην ελληνική εκπαίδευση έχει ισχυρό ψηφιακό αποτύπωμα!
Οι εκπαιδευτικοί μας συνεχίζουν να ανακαλύπτουν και να εφαρμόζουν τις αμέτρητες δυνατότητες των ψηφιακών εργαλείων μέσα στην τάξη υιοθετώντας, αξιοποιώντας και μεταδίδοντας τη σπουδαιότητα της τεχνολογίας στην καθημερινή πρακτική, τη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση.
Το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί προγράμματα και προχωρά σε τακτικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών ως προς τις δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, ώστε να επιτευχθεί η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδακτική πρακτική, η αναβάθμιση της μετάδοσης γνώσης και της αφομοίωσής της, μέσω των ψηφιακών εφαρμογών, και η αξιοποίηση των αμέτρητων δυνατοτήτων των ψηφιακών εργαλείων από τους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων προς όφελος των μαθητών όλων των βαθμίδων.
Επιβραβεύω με κάθε ευκαιρία τη διαρκή προσπάθεια των εκπαιδευτικών μας για εξέλιξη, αναβάθμιση και επικαιροποίηση των γνώσεων τους, των παιδαγωγικών μοντέλων και πρακτικών, σύμφωνα με τις παγκόσμιες τάσεις.
Κάθε καινούργια ιδέα ανοίγει ακόμα ένα πεδίο δραστηριότητας, εξερεύνησης, κατάκτησης.
Η Παιδεία, μέσα από την Έρευνα και την Καινοτομία, είναι η διαδρομή που θα οδηγήσει τα παιδιά μας στην ανακάλυψη των βαθύτερων χαρακτηριστικών τους, κλίσεων, ταλέντων, στην προώθηση της ερευνητικής σκέψης, στην εξοικείωση των μαθητών με ερευνητικά ερωτήματα και μεθόδους, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών μονάδων, μέσω αντίστοιχων ερευνητικών δραστηριοτήτων.
Από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια, δίνουμε κίνητρα και ερεθίσματα στους μαθητές, τους εξασφαλίζουμε όλα τα εφόδια για να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις, να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν τις ευκαιρίες, να διεκδικούν και να εδραιώνουν τις προοπτικές.
Ένα σύγχρονο και καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα, εξωστρεφές και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του 21ου αιώνα, εξασφαλίζει στα παιδιά μας τη δυνατότητα, την ελπίδα και το δικαίωμα σε ένα καλύτερο μέλλον.
Την επόμενη ημέρα, το σύγχρονο σχολείο ακολουθεί ή και καθοδηγεί τις παγκόσμιες τάσεις και εξελίξεις.
Το Υπουργείο Παιδείας, μέσα από τη βραβευμένη εκπαιδευτική πρωτοβουλία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, αλλά και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως η ψηφιακή χρήση, η ψηφιακή επικοινωνία, η ψηφιακή ασφάλεια, η ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, τα ψηφιακά δικαιώματα.
Παράλληλα, με γνώμονα, πάντα, τη βέλτιστη ποιότητα προγραμμάτων σπουδών, τα εμπλουτίζουμε με νέες θεματικές, όπως οι τεχνολογίες αιχμής, η πληροφορική και η ρομποτική.
Κάνουμε πραγματικότητα το σχολείο των σύγχρονων δεξιοτήτων.
Επιδιώκουμε μαθήτριες και μαθητές να συμμετέχουν σε διασκεδαστικές και συναρπαστικές διαδρομές μέσα από την επιστήμη, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά.
Και με αυτόν τον τρόπο, να ανακαλύψουν τις ικανότητές τους, να οργανώσουν τις ιδέες τους, να χρησιμοποιήσουν καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές, να επιλύσουν ζητήματα που ίσως τους προβλημάτισαν, να μεταφέρουν τη θεωρία στην πράξη.
Όλα αυτά με προτεραιότητα στην ομάδα, με σεβασμό στην άμιλλα, με αποδοχή και κατανόηση στη διαφορετικότητα, με προσαρμοστικότητα, ακόμα και μέσα στις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας και των περιορισμών.
Ένα ταξίδι στον κόσμο της ρομποτικής καλλιεργεί στους μαθητές δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η αυτοπεποίθηση, η ομαδικότητα, η δημιουργικότητα, η φαντασία.
Δίπλα τους, πάντα, οι εκπαιδευτικοί τους, που, με αφοσίωση και ενθουσιασμό, μεταδίδουν τη σπουδαιότητα της τεχνολογίας στην καθημερινή πρακτική, δίνοντας στα παιδιά κίνητρα για γνωριμία και ενασχόληση με τις επιστήμες, τις τέχνες, την κοινωνία, τον πολιτισμό.
Στόχος μας είναι οι μαθητές μας να μαθαίνουν να εκφράζονται δημιουργικά, να σκέφτονται κριτικά, να καλλιεργούν δεξιότητες για την αξιοποίηση της νέας γνώσης και πληροφορίας.
Και είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στην επιδίωξή του για ένα αναβαθμισμένο σχολείο, ένα σχολείο με νέα φιλοσοφία και όραμα, το σχολείο των δεξιοτήτων, έχει συνοδοιπόρους του φορείς, που με τις δικές τους προτάσεις ενισχύουν και επιβεβαιώνουν την πολλαπλή στόχευσή του.
Είμαστε υπερήφανοι για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό και σας αναφέρω τις κυριότερες «ψηφιακές δράσεις» των τελευταίων 2,5 ετών, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
- δωρεάν χρήση διεθνούς πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας που αριθμεί 1,6 εκατ. μέλη,
- μηδενική χρέωση δεδομένων για πρόσβαση στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες του Υπ. Παιδείας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση,
- πρόγραμμα «ταχύρρυθμης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση» με συμμετοχή σχεδόν 83.000 εκπαιδευτικών,
- νέο Πληροφοριακό Σύστημα Υποστήριξης Επιμορφωτικών Δράσεων του Ι.Ε.Π., μέσω του οποίου έχουν αρχίσει να υλοποιούνται επιμορφώσεις για 166.500 εκπαιδευτικούς στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο, τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία καθώς και εισαγωγικές επιμορφώσεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών,
- παροχή άνω των 90.000 tablet και laptop σε σχολεία,
- συνέχιση αναβάθμισης ηλεκτρονικού εξοπλισμού σχολικών μονάδων,
- παροχή εξοπλισμού και ψηφιακών εργαλείων για σχολεία Ειδικής Αγωγής και για σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης,
- μαζική αναβάθμιση των συνδέσεων των σχολείων σε VDSL και δίκτυα οπτικών ινών
- ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως οι e-εγγραφές, η αποστολή αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων μέσω sms, η ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών,
- Δημιουργήσαμε την πλατφόρμα edupass.gov.gr σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ένα εργαλείο που διευκολύνει τα Σχολεία και τα Πανεπιστήμιά μας να ενημερώνονται σε τακτική βάση για το αν πληρούν τις προϋποθέσεις οι συμμετέχοντες στις δια ζώσης εκπαιδευτικές διαδικασίες, και με αυτόν τον τρόπο μπορούν πολύ πιο στοχευμένα να επιτηρούν την τήρηση των μέτρων.
- έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ύψους 453 εκ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, τα οποία περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα την εγκατάσταση διαδραστικών πινάκων στις τάξεις, εργαστήρια ρομποτικής, δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού κ.ά.
- Αυτή τη στιγμή προχωράμε σε άμεση υλοποίηση έργου προϋπολογισμού 30 εκ. ευρώ για την προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM στα σχολεία μας, χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Επίσης, θεσμοθετήθηκε η χορήγηση voucher 200 ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού, χωρίς κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, σε πάνω από 160.000 μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, ως επέκταση του προγράμματος «Ψηφιακή Μέριμνα», συνολικού ύψους 140 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω του οποίου έχουν ήδη δοθεί αντίστοιχα voucher σε πάνω από 500.000 παιδιά και νέους ηλικίας 4-24 ετών.
Είμαστε παρόντες στις νέες προκλήσεις, παρακολουθούμε και ενισχύουμε την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδακτική πρακτική, μέσω των ψηφιακών εφαρμογών, που αναβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Αξιοποιούμε τα ψηφιακά μέσα και τις νέες τεχνολογίες, με άμεση εφαρμογή στην εκπαίδευση, σε απευθείας σύνδεση με τη μάθηση, ένας ψηφιακός δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στο σύγχρονο σχολικό περιβάλλον και τον κόσμο.