Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024 03:03
Τοπικά

Ανένδοτη η ΔΕΥΑΜΒ για τη δημόσια υγεία και τη χλωρίωση του νερού – Μηνύσεις και αγωγές κατά δολιοφθορέων






Στην υποβολή μηνύσεων εναντίον δύο ατόμων, που σύμφωνα με τη ΔΕΥΑΜΒ κράτησαν όμηρο υπάλληλο της Επιχείρησης όταν αυτός πήγε να τοποθετήσει χλωριωτή στο υδραγωγείο των Σταγιατών, προχώρησε η Διοίκηση της ΔΕΥΑΜΒ, όπως ανακοινώθηκε κατά τη σημερινή, έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης.

Επιπλέον, η επιχείρηση ασκεί σκληρή κριτική στη Διεύθυνση Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας, για την οποία υποστηρίζει πως δεν άσκησε τις αρμοδιότητές της όπως προκύπτουν από την σχετική νομολογία, αναφορικά με την ενημέρωση των πολιτών, τόσο για το επιβαρυμένο μικροβιακά νερό της Πορταριάς όσο και για την ανάγκη χλωρίωσής του. Μάλιστα, παρουσιάστηκαν έγγραφα Διευθύνσεων Υγείας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης προκειμένου η Διοίκηση της ΔΕΥΑΜΒ να ενισχύσει το επιχείρημά της ότι η Διεύθυνση Υγείας όφειλε να εκδώσει ανακοίνωση απαγόρευσης χρήσης του νερού από τη στιγμή που ενημερώθηκε, αλλά και διαπίστωσε με δικές της μετρήσεις, ότι είναι μικροβιακά επιβαρυμένο.

Στην εισήγησή του ο πρόεδρος της επιχείρησης Απ. Γαλάτης επισήμανε ότι η ΔΕΥΑΜΒ είναι ανένδοτη στην πολιτική της σε θέματα δημόσιας υγείας,προστασίας του περιβάλλοντος και ισόνομης μεταχείρισης όλων των πολιτών. «Δεν παίζουμε με τη δημόσια υγεία και θα προστατέψουμε κάθε κάτοικο και επισκέπτη από κάποιους ανεύθυνους που νομίζουν ότι είμαστε στον προηγούμενο αιώνα που πίνανε νερό από το αυλάκι». Τόνισε ότι η επιχείρηση προστατεύεει το έμψυχο και άψυχο υλικό της. «Θα προστατεύσουμε τους υπαλλήλους με κάθε τρόπο, απέναντι σε ενέργειες κατά της σωματικής τους ακεραιότητας. Δεν θα κάνουμε πίσω ποτέ και θα ζητήσουμε την προστασία των αρχών για οποιοδήποτε ζήτημα τέτοιας φύσεως».

Υποβολή μηνύσεων 

Ανέφερε ότι υποβλήθηκαν μηνύσεις κατά πολιτών  που ενεργούν με το σκεπτικό ότι «το νερό και ο αέρας αποτελούν ιδιοκτησίας τους επειδή γεννήθηκαν δίπλα στην πηγή. Μεγάλο λάθος αυτή η νοοτροπία. Αυτό θα αλλάξει και οι άνθρωποι αυτοί σε λίγο θα είναι παρελθόν». Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι μηνύσεις είναι κατά δύο κατοίκων των Σταγιατών που σύμφωνα με τη ΔΕΥΑΜΒ παρεμπόδισαν τον υπάλληλο που πήγε να τοποθετήσει τον χλωριωτή να φύγει και τον εξύβρισαν.

Η ΔΕΥΑΜΒ  όμως θα προχωρήσει σε μηνύσεις  και αγωγές  εναντίον συγκεκριμένων ατόμων για τα οποία έχει στοιχεία είτε ότι κατέστρεψαν συστήματα χλωρίωσης, είτε τα έκλεψαν, όπως στην περίπτωση των Σταγιατών, όπως ισχυρίζεται η επιχείρηση. «Θα κερδίσουμε τις δίκες με τους κυρίους που νομίζουν ότι είναι σερίφηδες. Ότι κερδίσει η ΔΕΥΑΜΒ θα το διαθέσει για τη βελτίωση του δικτύου ύδρευσης, στις περιοχές εκείνες. Θα φτάσουμε το θέμα μέχρι τον Άρειο Πάγο και θα κερδίσουμε» τόνισε ο κ. Γαλάτης.

Απόδοση ευθυνών στη Διεύθυνση Υγείας

Για την ανάγκη χλωρίωσης του νερού ενημέρωσε το Δ.Σ. ο Αριστείδης Ντάκης, υπεύθυνος εργαστηρίου αναλύσεων ΔΕΥΑΜΒ. Επισήμανε ότι η χλωρίωση είναι υποχρεωτική από τη νομοθεσία για όλα τα οργανωμένα δίκτυα ύδρευσης, υπενθύμισε για πολλοστή φορά ότι η ΔΕΥΑΜΒ κάνει περισσότερες αναλύσεις από αυτές που ορίζει η νομοθεσία και κοινοποιεί τα πάντα στη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας. Επιπλέον ξεκαθάρισε ότι σύμφωνα με τη σχετική νομολογία η εν λόγω Διεύθυνση θα έπρεπε να εκδώσει ανακοίνωση απαγόρευσης χρήσης του νερού από τη στιγμή που ενημερώθηκε, αλλά και διαπίστωσε με δικές της μετρήσεις, ότι είναι μικροβιακά επιβαρυμένο. Μάλιστα ο κ. Γαλάτης παρενέβη για να τονίσει ότι στη δημοσιοποίηση του θέματος προέβη η ΔΕΥΑΜΒ αν και δεν ήταν της αρμοδιότητάς της.

Ο νομικός σύμβουλος της επιχείρησης, Αντ. Ξηρός έδωσε περαιτέρω διευκρινίσεις για το θέμα, καθώς επέμεινε στο θέμα των αρμοδιοτήτων το μέλος τους Δ.Σ. Μαργ. Πατσιαντάς. Επισήμανε ότι  αρμοδιότητα της ΔΕΥΑΜΒ είναι να παρέχει καθαρό νερό και μοναδικός ενδεδειγμένος τρόπος  είναι το υπολειμματικό χλώριο. Επισήμανε ότι σε περίπτωση που επιλεγεί άλλη μορφή απολύμανσης του νερού, τότε θα πρέπει να υπάρχει απόφαση της Περιφέρειας.  Επιπλέον αναφέρθηκε αναλυτικά στη νομολογία που υπάρχει για το θέμα των αρμοδιοτήτων ΔΕΥΑ και Διευθύνσεων Υγείας για να ξεκαθαρίσει ότι το θέμα της απόφασης για περιορισμό ή απαγόρευση κατανάλωσης πόσιμου νερού, αφορά τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας.

Δαιδαλώδες υδραγωγείο-Σπατάλη νερού

Ο Αριστείδης Γκέκας, διευθυντής υποδομών και συντήρησης της ΔΕΥΑΜΒ επισήμανε ότι το υδραγωγείο της Πορταριάς είναι δαιδαλώδες, αποτελείται από 19 δεξαμενές και έτσι αποφασίστηκε το 2012 η χλωρίωση να γίνεται με αυτόματα ελεγχόμενο σύστημα στην πηγή. Ανέφερε ότι εκπονείται μελέτη για την αναμόρφωση αυτού του τεράστιου εξωτερικού δικτύου που θα έλθει συμπληρωματική στην διαχειριστική μελέτη για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων. «Θα μπει στο τεχνικό συμβούλιο η αναμόρφωση του μεγάλου εξωτερικού δικτύου. Δεν έχει νόημα να υπάρχουν 19 δεξαμενές και άλλα τόσα σημεία ελέγχου. Πρέπει να κλείσουν κάποιες δεξαμενές, να μπουν σύγχρονα συστήματα πίεσης και να εξεταστεί η εξοικονόμηση του νερού».

Τόνισε ότι από το 2012 με το σύστημα άντλησης στην πηγή Μάνα, μπορεί να ελέγχεται η αντλία διαδικτυακά και να ρυθμίζεται η χλωρίωση. «Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ξεφύγει η χλωρίωση. Αν ξεπεράσει το όριο που έχουμε βάλει, διακόπτεται αυτόματα».

Ανέφερε ότι η πηγή Μάνα δίνει 350 m3 εκ των οποίων τα 100 μπαίνουν στο δίκτυο που οδηγείται στο Πολεοδομικό συγκρότημα και 250 για την Πορταριά. «Η Πορταριά καταναλώνει νερό για 30.000 άτομα που σημαίνει ότι ή υπερχειλίζουν τα νερά ή πάνε στο δίκτυο άρδευσης, όπως έχει διαπιστώσει το ΙΓΜΕ που παρακολουθεί την πηγή, τη στιγμή που η Πορταριά διαθέτει ξεχωριστό δίκτυο άρδευσης».

Τέλος τόνισε ότι ποτέ το υπολειμματικό χλώριο δεν ξεπέρασε το ελάχιστο όριο που είναι τα 0,20 μιλιγκράμ όπως ορίζει και ο Π.Ο.Υ. «Για να υπάρχει ασφαλές νερό η απολύμανση του δικτύου πρέπει να είναι συνεχής. Αυτά ορίζει η νομοθεσία και δεν μπορούμε να λέμε διάφορες θεωρίες. Δεν είναι δυνατόν να κατηγορείται συνεχώς η επιχείριση και να γίνονται ενέργειες εναντίον της. Το επιχείρημα ότι η ΔΕΥΑΜΒ δεν μπορεί να διαχειριστεί το νερό, ανοίγει το δρόμος σε ιδιώτες» τόνισε.

Δεν έγιναν οι επιθυμητές συνδέσεις στο δίκτυο αποχέτευσης

Ο διευθυντής της επιχείρησης κ. Τζίνης αναφέρθηκε για άλλη  μια φορά ότι παραμένει αναξιοποίητο από τους κατοίκους της Πορταριάς, της Μακρινίτσας και των Σταγιατών το δίκτυο αποχέτευσης που έγινε, καθώς ελάχιστοι ενδιαφέρθηκαν να συνδεθούν, όπως και να τοποθετήσουν υδρόμετρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, από τους 1486 κατοίκους στην Πορταριά για σύνδεση με την αποχέτευση ανταποκρίθηκαν οι 535 το Φεβρουάριο του 2016 που έγινε και η πρόσκληση, ενώ από τότε μέχρι σήμερα μόνο τρεις!. Υπενθύμισε δε ότι στις 31 Ιουλίου λήγει η προθεσμία που έχει δώσει η επιχείρηση για τις αιτήσεις για συνδέσεις  με την αποχέτευση και την τοποθέτηση υδρομέτρων.

Ανάγκη διαύλων διαλόγου με τοπικές κοινωνίες

Ο εκπρόσωπος των εργαζομέμων  Δημ. Κουτσιφέλης επισήμανε ότι η μικροπολιτική τακτική δημοτικών αρχών και διοικήσεων επιχείρησης οδήγησε στη σημερινή κατάσταση. Μέχρι σήμερα ανέφερε, υπάρχουν τέσσερις αποφάσεις του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΜΒ που παρέτειναν την προθεσμία για τοποθέτηση υδρομετρητών και σύνδεση με την αποχέτευση. Επιπλέον τόνισε, υποψήφιοι της δημοτικής αρχής προεκλογικά  «χάιδευαν» τα αυτιά των κατοίκων για μερική χλωρίωση, καθαρά για ψηφοθηρικούς λόγους. «Οι εργαζόμενοι  είμαστε υπέρ του να επιβληθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του νερού και η αποστολή της επιχείρησης  είναι να γίνουν ενέργειες για να βρεθεί ένας δρόμος συνεννόησης με τους κατοίκους», τόνισε. «Εμείς δίνουμε το χέρι σ’ όλους αλλά πρέπει να καταλάβουν ότι διοικούμε εμείς», τόνισε  ο κ. Γαλάτης.

Τέλος ο Μ. Πατσιαντάς επισήμανε ότι αν δεν αποκατασταθεί το κλίμα διαλόγου και συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες δεν θα υπάρξουν προϋποθέσεις για να λυθούν προβλήματα ύδρευσης και αποχέτευσης.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ