Το Πολεμικό Ναυτικό απάλλαξε των καθηκόντων του τον κυβερνήτη της φρεγάτας «Κανάρης», μετά την προσάραξη του πολεμικού πλοίου, νωρίς το πρωί της Πέμπτης σε ξέρα λίγο έξω από τον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Στην ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού τονίζεται: «Σε συνέχεια θαλάσσιου συμβάντος φρεγάτας ΚΑΝΑΡΗΣ, πρωινές ώρες Πέμπτης 02 Νοεμβρίου 2017, αποφασίστηκε η αντικατάσταση Κυβερνήτου και Διευθυντού Ναυτιλίας – Κατεύθυνσης πλοίου. Το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο συνεδριάζει σήμερα Παρασκευή 03 Νοεμβρίου 2017 για την επιλογή νέου Κυβερνήτου.
Είναι προφανές ότι το ΓΕΝ έκρινε ότι η κύρια ευθύνη βαρύνει τον κυβερνήτη του πλοίου, ενώ απέδωσε και ευθύνες στον Διευθυντή Ναυτιλίας-Κατεύθυνσης πλοίου που εκ της θέσεώς του είναι επιφορτισμένος με την ασφαλή πορεία (ναυτιλία) του πλοίου.
Από την ανακοίνωση προκύπτει ότι η ΕΔΕ θα εξετάσει αν θα αποδοθούν ευθύνες και σε άλλα μέλη του πληρώματος της φρεγάτας που εκείνη την ώρα ήταν (ή έπρεπε να βρίσκονται) στη γέφυρα του πλοίου.
Το χρονικό
Πρωί Πέμπτης, 2 Νοεμβρίου. Ωρα 06.15. Η φρεγάτα «Κανάρης» με πλήρωμα περίπου 170 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς, επαγγελματίες οπλίτες και ναύτες απέχει λίγα ναυτικά μίλια από το ναύσταθμο Σαλαμίνας. Επειτα από μία εβδομάδα αποστολή ως πλοίο σκοπούν στο κεντρικό και το Νότιο Αιγαίο, ο «Κανάρης» επιστρέφει στο μεγαλύτερο ναύσταθμο του ελληνικού στόλου.
Πλέει με χαμηλή ταχύτητα, περίπου 8 κόμβους την ώρα. Σε περίπου 20 λεπτά, η φρεγάτα θα έχει παραβάλει στη θέση της στο ναύσταθμο. Τα τελευταία λεπτά του ταξιδιού, είθισται να βρίσκονται στη γέφυρα όλοι οι αρμόδιοι αξιωματικοί από τον κυβερνήτη και τον ύπαρχο, μέχρι τον πηδαλιούχο. Πολύ περισσότερο, που αυτό ήταν το πρώτο επιχειρησιακό ταξίδι του αντιπλοιάρχου κυβερνήτη του «Κανάρη», ο οποίος πρόσφατα είχε αναλάβει τη διοίκηση της φρεγάτας που θεωρείται μία από τις πιο αξιόμαχες μονάδες του ελληνικού στόλου. Ξαφνικά, ώρα 06.15, το πλοίο κάνει έναν απότομο ελιγμό, ανάποδα και δεξιά.
Ο «Κανάρης» πλέει στον λεγόμενο δίαυλο ανοιχτά της Ψυττάλειας και από λάθος υπολογισμό κατευθύνεται πάνω σε ξέρα στη νησίδα Αταλάντη. Μία ξέρα, όχι μόνο χαρτογραφημένη, αλλά και ευδιάκριτη, αφού πάνω της έχει προειδοποιητικά φανάρια. Παρά τον ελιγμό, ανάποδα και δεξιά, η φρεγάτα πέφτει πάνω στην ξέρα με την πλώρη. Το πλοίο ακινητοποιείται και το πλήρωμα προσπαθεί να εντοπίσει πόσο σοβαρές είναι οι ζημιές. Έπειτα από τους πρώτους ελέγχους, διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει εισροή υδάτων ούτε και διαρροή καυσίμων. Όμως το πλοίο δεν μπορεί να ξεκολλήσει από τα βράχια, στα οποία έχει προσαράξει.
Την ώρα εκείνη, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου ναυτικού μεταβαίνει στην περιοχή της Ρόδου όπου πλέουν ήδη άλλες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού για την άσκηση «Μέδουσα», στην οποία θα λάβουν μέρος μαζί με αιγυπτιακά πολεμικά πλοία, για να ενισχύσουν τη διμερή ναυτική συνεργασία και να στείλουν το μήνυμα ότι το ΠΝ είναι ισχυρό και αποτελεί εγγύησηα τη διατήρηση του status quo στο Αιγαίο. Η ειρωνεία είναι ότι εκείνη την ώρα, τρία από τα ρυμουλκά του ΠΝ με κυβερνήτες στρατεύσιμους σημαιοφόρους αποπλέουν από τη Σαλαμίνα για την Ψυττάλεια, με σκοπό να αποκολλήσουν τη φρεγάτα «Κανάρης» από την ξέρα. Αποστολή τους να απομακρύνουν το πλοίο όσο το δυνατόν συντομότερα προκειμένου το περιστατικό να μη λάβει μεγάλη έκταση και τρωθεί το γόητρο του Πολεμικού Ναυτικού. Οταν το protothema.gr δημοσίευσε πρώτο την προσάραξη του «Κανάρη» ακριβώς στις 07.30, οι αξιωματικοί του ΓΕΝ απόρησαν πώς μαθεύτηκε η «αναποδιά», ενώ είχε δοθεί εντολή για σιγή ασυρμάτου.
Στις ερωτήσεις μας αν το ατύχημα είναι σοβαρό, προσπάθησαν να μας καθησυχάσουν λέγοντας ότι πρόκειται για περιστατικό ήσσονος σημασίας και είναι θέμα λίγης ώρας να αποκολληθεί η φρεγάτα. Ομως τα ρυμουλκά του ΠΝ δεν μπόρεσαν να κάνουν τη δουλειά… Επί της ουσίας, δεν κατάφεραν να αποκολλήσουν το πλοίο, το οποίο απομακρύνθηκε από τα βράχια οκτώ ώρες μετά την προσάραξή του και αφού χρειάστηκε η συνδρομή ενός ισχυρού ιδιωτικού ρυμουλκού.
Περίπου στις 16.00, η φρεγάτα έδεσε στη βάση της στο ναύσταθμο Σαλαμίνας. «Επλευσε με ίδια μέσα» λένε οι αξιωματικοί του ΓΕΝ, όμως βίντεο δείχνει ρυμουλκά να βοηθούν το πολεμικό πλοίο να παραβάλει στο κρηπίδωμα.
Αμέσως μετά τον κατάπλου, το προσωπικό του ναυστάθμου άρχισε να ξεφορτώνει τα πυρομαχικά και τα καύσμα που είχε στις δεξαμενές του ο «Κανάρης» προκειμένου το συντομότερο, αν είναι δυνατόν και σήμερα, η φρεγάτα να μπει στην ειδική δεξαμενή ώστε να σηκωθεί για να διαπιστωθεί η έκταση των ζημιών στη γάστρα του σκάφους. Οι φόβοι ήταν μήπως η πρόσκρουση έχει καταστρέψει τις προπέλες, αλλά και η πιθανή ύπαρξη ρηγμάτων. Στις ανησυχίες αυτές, ξεκάθαρη εικόνα θα υπάρχει τα επόμενα 24ωρα. Το βέβαιον είναι ότι το σόναρ που βρίσκεται στην πλώρη της φρεγάτας και χρησιμοποιείται για ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, έχει υποστεί εκτεταμένες ζημιές, αφού ο θόλος του σφήνωσε στα βράχια. Τι έφταιξε; Μάλλον το ατύχημα οφείλεται σε λάθος χειρισμό έπειτα από κακή εκτίμηση.