Ποσό 37,5 δισ. ευρώ δεν καταγράφεται στη επίσημη οικονομία της χώρας με αποτέλεσμα να υπάρχει διαρροή φορολογικών εσόδων ύψους 14,2 δισ. ευρώ αναφέρει στην νέα έκθεσή του ο ΣΕΒ που εκτιμά ότι το όφελος από την πάταξη της φοροδιαφυγής μπορεί να φτάσει από 3 έως και 7 δισ. ευρώ.
Ωστόσο την ίδια στιγμή σημειώνει πως το «να περιμένει η ιδιωτική οικονομία να παταχθεί η φοροδιαφυγή για να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές και να έρθει η ανάπτυξη είναι σχήμα πρωθύστερο».
Προειδοποιεί δε για τον κίνδυνο να εγκλωβιστεί η οικονομία σε ένα φαύλο κύκλο αποσταθεροποίησης, συνεπεία των δεσμεύσεων για ανέφικτα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, που οδηγούν σε υπερφορολόγηση η οποία θα αυξήσει περαιτέρω την ανεργία κ.ο.κ.
Παράλληλα ο αναλυτές του ΣΕΒ υποδεικνύουν πως μπορεί να οδηγηθούμε ασφαλώς στη μείωση της φορολογίας.΄Και …αποκαλύπτουν ότι δεν είναι ο ΕΝΦΙΑ ο πιο…τσουχτερός φόρος για τους ’Ελληνες.
Ποσό 37,5 δισ. ευρώ κινείται εκτός της πραγματικής οικονομίας
Οι αναλυτές του ΣΕΒ επικαλούνται στοιχεία της KPMG, που δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει πολύ υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ, φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, και, εισφορών κοινωνικής ασφάλισης στο επίπεδο και του εργαζομένου και του εργοδότη, από το μέσο όρο της Ευρώπης
«Το αποτέλεσμα είναι να διογκώνεται η φοροδιαφυγή, με την Ελλάδα να είναι πρωταθλήτρια χώρα στις σχετικές κατατάξεις (Δ06), με 21,5% του ΑΕΠ (€37,5 δισ. περίπου) να μην καταγράφεται στην επίσημη οικονομία, με αντίστοιχη διαρροή φορολογικών εσόδων ύψους €14,2 δισ. περίπου (Δ07 και Δ08). Βεβαίως, το μέγεθος της παραοικονομίας δεν μπορεί να συμπιεσθεί πέραν ενός ορισμένου ορίου. Εάν θεωρηθεί ότι το όριο αυτό είναι το μέγεθος της παραοικονομίας στην Πορτογαλία (16,6% του ΑΕΠ), ή στη Γερμανία (10,2% του ΑΕΠ), τότε, με χονδρικούς υπολογισμούς, αντιστοίχως το όφελος από την πάταξη της φοροδιαφυγής διαμορφώνεται σε €3-7 δισ.
Εσοδα ύψους 3% του ΑΕΠ από τους φόρος στα καύσιμα – 2,7% από τον ΕΝΦΙΑ
Όπως επισημαίνει μάλιστα ο ΣΕΒ, η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές στην Ευρώπη. Για παράδειγμα, ΦΠΑ 24%, έναντι 20,1% κατά μέσο όρο στην Ευρώπη, φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων 29%, έναντι 19,5%, φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων (ανώτατος οριακός συντελεστής) 45%, έναντι 34,9%, εισφορές κοινωνικής ασφάλισης 16% για τον εργαζόμενο και 24,1% για τον εργοδότη, έναντι 12,8% και 21,7% αντιστοίχως.
Η Ελλάδα έχει, επίσης, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη φορολογικούς συντελεστές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, με τα έσοδα αφενός από τον καπνό και το αλκοόλ, και, αφετέρου από τα καύσιμα, να ανέρχονται σε 1,6% και 3,0% του ΑΕΠ, έναντι 0,8% και 1,9% του ΑΕΠ στην Ευρώπη, αντιστοίχως.
Τέλος, η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας με έναν οιονεί δημευτικό φόρο (ΕΝΦΙΑ), αποδίδει περίπου 2,7% π.μ. του ΑΕΠ κάθε χρόνο, όταν στις πλουσιότερες χώρες του κόσμου (G7), η αντίστοιχη επιβάρυνση με επαναλαμβανόμενους φόρους στα ακίνητα δεν αποδίδει πάνω από 1 π.μ. του ΑΕΠ κάθε χρόνο, και, στις χώρες της ΕΕ αποδίδει κατά μέσο όρο 1,6 π.μ. του ΑΕΠ . Η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας έχει οδηγήσει την αγορά ακινήτων σε κατάρρευση, με τις τιμές των ακινήτων σε ελεύθερη πτώση και με αβέβαιη προοπτική ανάκαμψης
Ποιοι φόροι πρέπει να μειωθούν
Στο ερώτημα «πού, πρέπει ακριβώς να μειωθεί η φορολογία;» οι αναλυτές του ΣΕΒ αναφέρουν ότι υπάρχει καθολική απαίτηση όχι μόνο για μείωση στον προσωπικό φόρο εισοδήματος, και τον φόρο σε εταιρικά κέρδη και τον φόρο στο εισόδημα από την ακίνητη περιουσία (ενοίκια), αλλά και για μείωση στον ΦΠΑ, και τους έμμεσους φόρους κατανάλωσης κ.ο.κ.
Αλλά και, πάνω απ’ όλα, στον ΕΝΦΙΑ που είναι επαναλαμβανόμενος φόρος στην ακίνητη περιουσία και, σύμφωνα με τη θεωρία, έχει μικρή επίπτωση στην τρέχουσα οικονομική δραστηριότητα. Υπάρχουν όντως σημαντικές παρενέργειες για κάθε φόρο που πρέπει να μειωθεί. Οι φόροι στα φυσικά πρόσωπα (φόρος εισοδήματος και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης) αποθαρρύνουν την εργασία και την απασχόληση. Ο εταιρικός φόρος εμποδίζει τις επενδύσεις. Ο ΦΠΑ διαβρώνει την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού και αποθαρρύνει τις κατασκευές. Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης (καπνός, αλκοόλ, καύσιμα, τηλεπικοινωνίες, καφές, κ.ο.κ) δίνουν ώθηση στο λαθρεμπόριο. Ο φόρος στα ενοίκια, αν και πολύ πιο δίκαιος και αποτελεσματικός απ’ ό,τι ο φόρος στα ακίνητα, που είναι φόρος κατοχής ανεξαρτήτως παραγομένου εισοδήματος, αποθαρρύνει την οικονομική δραστηριότητα διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας, ιδίως όταν δεν αναγνωρίζονται δαπάνες συντήρησης. Και τέλος, ο ΕΝΦΙΑ, που από περίπου αναλογικός φόρος σε κάθε ακίνητο, έχει μετατραπεί σε υπερπροοδευτικό φόρο στη συνολική ακίνητη περιουσία, έχει στην πορεία καταστρέψει κάθε κίνητρο για επενδύσεις στην αγορά ακινήτων.
Μόνο έτσι θα υπάρξει μόνιμη φορολογική ελάφρυνση
Μόνο, λοιπόν, ένα πρόγραμμα ταυτόχρονης αύξησης της παραγωγικότητας στο δημόσιο και μείωσης της φοροδιαφυγής, με αξιόπιστους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς, σε συνθήκες καλπάζουσας ανάπτυξης μέσω κερδοφόρων ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να αντισταθμίζεται η υφεσιακή επίπτωση της πάταξης της φοροδιαφυγής, θα επιτρέψει τη φορολογική ελάφρυνση με μείωση των φορολογικών συντελεστών σε μόνιμη βάση. Θα πρέπει, όμως, να σιγουρέψουμε, πρώτα, την ανάπτυξη, δημιουργώντας ένα φιλικό προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον και βελτιώνοντας τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ιδιωτικοποιήσεις, απελευθέρωση αγορών, εισροής ξένων κεφαλαίων για επενδύσεις, κ.ο.κ. Και μετά να μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές.
thetoc.gr